"אלרון עשו עסקה טובה מאוד, במחיר טוב ועם רווח הון מהותי"

שחר ברנר, מפסגות אופק: "אם חרמוני יצליח להביא את אלביט לרווחיות גולמית של 37% בתוך שנתיים, אז יש כאן אפסייד מהותי בשווי של אלביט" * ליאור אלעזרי מפורסייט: "פרמיית השליטה שתדיראן קשר שילמה גבוהה מדי"

הבוקר, לאחר שדיווחה לבורסה על העסקה לרכישת השותפות בשליטה באלביט מערכות , קיימה תדיראן קשר שיחת אנליסטים ובה הציג המנכ"ל חזי חרמוני את יעדיו לחברה הנרכשת. חרמוני הציב יעד, לפיו שולי הרווח הגולמי של אלביט יעלו מ-27%-25% כיום, ל-37% בתוך שנתיים.

האנליסט שחר ברנר, מבית ההשקעות פסגות אופק, אומר שמדובר בעסקה חיובית מאוד ל-3 הצדדים בעסקה - תדיראן קשר, אלרון (המוכרת) ואלביט עצמה. "החלק הכי קל לניתוח זה החלק של אלרון", אומר ברנר. "הם עשו עסקה טובה מאוד במחיר טוב, עם רווח הון מהותי (60-70 מליון דולר - י.פ) והזרמת נזילות גבוהה לחברה שתוכל לשמש אותה להשקעות חדשות בעתיד ולתמיכה בחברות הפורטפוליו שלה".

זה לא נראה כאילו מחסלים בהדרגה את אלרון? הרי מה שנשאר בה זה כמה חברות, בעיקר סטרט-אפים.

"צריך להבין שאלרון היא למעשה קרן הון סיכון. יש לה 15 חברות ברמת בשלות זו או אחרת - בין אם זה סטרט-אפ או חברה בוגרת, כמו גיוון אימג`ינג או פרטנר . גם באלביט הם ישבו לאורך שנים. בהזדמנות הראשונה אני מניח שהם גם ימכרו את פרטנר, ברגע שהמניות יהיו ניתנות למימוש".

מה הם יעשו במזומנים?

"עד עכשיו הם לא יכלו לחלק דיבידנד, כי הייתה להם יתרת עודפים שלילית של 30 מיליון דולר. עכשיו הם יעברו לפלוס של 40 מיליון דולר. אז דרך אחת היא לחלק דיבידנד, למרות שקשה לראות שהם עושים את זה, כי מה שיגיע למעלה זה פירורים, בשל השרשור של אי.די.בי. לדעתי, הם יעדיפו להמשיך לתמוך בהשקעות הקיימות ויכנסו להשקעות חדשות. מבחינתם זו עסקה נהדרת".

קפיצת מדרגה

ומה מבחינת הצלע המעניינת ביותר - תדיראן קשר?

"נסתכל תחילה על הצד החיובי - הם רוכשים את אלביט במחיר הוגן, שתואם את הערכות השווי שלנו לחברה, בלי פרמיית השליטה. אלביט היא חברה טובה, יציבה ורווחית. גם ברמה החשבונאית, מכיוון שהם יאחדו את החברה לפי שיטת האקוויטי, תהיה השפעה חיובית על הדו"חות".

ומה מבחינת הביזנס עצמו?

"חרמוני טוען שיש סינרגיה ברמה של למעלה מ-25% מהפעילות בין שתי החברות, בעיקר בתחום המערכות. תדיראן קשר רואה צמיחה בתחום המערכות, ולכן היא יכולה להיעזר רבות בפלטפורמה של אלביט. הם טוענים גם שהם יכולים להשביח את אלביט. אם חרמוני יצליח להביא את אלביט לרווחיות גולמית של 37% בתוך שנתיים, אז יש כאן אפסייד מהותי בשווי של אלביט".

ומה כנגד המכירה?

"מדובר ברכישה מהותית, וכמובן שכמו תמיד יש בזה סיכון. יש גם את נושא הוויתור על האלטרנטיבות ותשומת הלב הניהולית של החברה. אבל אני דבק בצד החיובי - אם הם יצליחו בתוכנית מדובר ברכישה מצוינת לחברה, ויש כאן קפיצת מדרגה עצומה לחברה. אם עד עכשיו הם התמקדו בתחום מאוד ספציפי של הביטחון, עכשיו הם מתפרסים על תחומים נוספים, ועם עמדה מצוינת לקראת ההפרטות האפשריות של החברות הביטחוניות".

ומה עם פדרמן?

"לפדרמן יש 3 אפשרויות: 1. להשתמש בזכות הסירוב ולרכוש את המניות בעצמו; 2. למכור את המניות, אבל אז הוא יצטרך למצוא קונה בעצמו, וזה לא יהיה לו קל; 3. לקבל את תדיראן קשר כשותף. אני לא רואה בעיות בין פדרמן לתדיראן, ואם התוכניות של חרמוני יצליחו - פדרמן רק ירוויח מזה כי הנכס שלו יושבח. לדעתי גם הוא נהנה מהעסקה".

הפרמיה גבוהה מדיי

לעומת ברנר מפסגות אופק, האנליסט ליאור אלעזרי מפורסייט פחות חיובי, לפחות בהקשר של תדיראן קשר.

בתגובה שפרסמה היום פורסייט לעסקה, כותב אלעזרי כי פרמיית השליטה שתדיראן קשר שילמה גבוהה מדי לטעמו ביחס לתרומה הצפויה לה מאלביט מערכות. בנוגע לאלרון, כאן ישנה תמימות דעים מוחלטת - אלרון עשתה עסקה מצוינת.

"היקף הסינרגיה בין החברות קיים אך מוגבל", כותב אלעזרי. "אנו מעריכים, כי מרכיב מהותי ברציונל העומד מאחורי העסקה הוא נטרול התחרות בין החברות. יחד עם זאת, זה לכשעצמו אינו מצדיק את פרמיית השליטה ששולמה".

אלעזרי סבור שהתרומה לתדיראן קשר יכלה להיות גדולה יותר אם היא הייתה רוכשת חברות קטנות יותר מאלביט בתחומי פעילות דומים או משיקים לתחום הפעילות שלה - קשר צבאי, בדומה לעסקת הרכישה של Racoms הגרמנית ברבעון הרביעי אשתקד.

עם זאת, למרות דעתו השלילית בנוגע למחיר העסקה, ממשיך אלעזרי להחזיק בדעה חיובית כלפי מניית תדיראן קשר, והוא עדיין טוען שהיא נסחרת מתחת לשווייה הכלכלי.