ישראל ואוקראינה על סף משבר דיפלומטי בשל סכסוך בין חברות מקפריסין ואוקראינה

הסיבה: החברה מקפריסין ביקשה וקיבלה עיקול על חשבונות בישראל, כולל של שגרירות אוקראינה

כמעט משבר דיפלומטי ביחסי ישראל-אוקראינה, על רקע הטלת עיקולים בישראל על אורגן של ממשלת אוקראינה.

בקשה שהגיש היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט המחוזי בירושלים מלמדת, כי שר החוץ האוקראיני, האמור לבקר בישראל ביום ראשון, מאיים לבטל את ביקורו, אם לא יבוטלו עיקולים על חשבונות הבנק של שגרירות אוקראינה בישראל.

שגרירת ישראל באוקראינה זומנה בימים האחרונים בדחיפות למשרד החוץ האוקראיני, ונמסרה לה מחאה חריפה על עיקול החשבונות, וזאת בלא שניתנה לשגרירות אפשרות להביא את טענותיה בפני בית המשפט.

בנוסף, מוסר היועץ המשפטי לממשלה, הובהר לשגרירה, כי בכוונת שלטונות אוקראינה להקפיא חשבונות בנק של רשויות בישראל הפועלות במדינה, לרבות חשבון הבנק של השגרירות עצמה, עובדה שכשלעצמה יהיה בה כדי לפגוע פגיעה חמורה באינטרסים של המדינה.

העילה לאיום בצעדים אלה היא סכסוך משפטי בין חברת קרן הנכסים של מדינת אוקראינה - סטייט פרופרטי פונד אוף אוקראינה, וממשלת אוקראינה, באמצעות השגרירות האוקראינית, לבין החברה הקפריסאית דה-אנרג'י לימיטיד.

החברה הקפריסאית הגישה בקשה בישראל לאישור פסק בוררות שניתן לטובתה נגד הקרן בשבדיה, בו חוייבה אוקראינה לשלם לה 36 מיליון דולר (כיום 43 מיליון דולר).

בד בבד הגישה החברה הקפריסאית, באמצעות עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי, בקשה לצו עיקול במעמד צד אחד על נכסי החברה. בין היתר הוטלו עיקולים על כל אחזקותיה בניירות ערך של ארוויסט. ואולם ארוויסט טענה, כי לבית המשפט בישראל אין סמכות לתת צו עיקול לגבי מניותיה.

לאור זאת, טוענת החברה הקפריסאית, עולה החשש, כי החברה האוקראינית לא תוכל להיפרע על-פי פסק הבוררות. לפיכך הגישה החברה הקפריסאית בקשה להרחבת העיקולים, כך שיוטלו עיקולים גם על חשבונות הבנקים בישראל, תחת שמה או תחת שמה של מדינת אוקראינה בבנקים שונים בישראל. שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יוסי שפירא, נתן באפריל צו להרחבת העיקול.

היועץ המשפטי, באמצעות עו"ד דורון סלובטיצקי מפרקליטות מחוז ירושלים, הגיש בימים האחרונים בקשה לבטל את העיקול . לדבריו, בנסיבות העניין ובהתאם לדין הישראלי והבינלאומי, קיימת חסינות מפני עיקול חשבונות הבנק של השגרירות האוקראינית.

בדיון אתמול (ה') טען בא כוחה של החברה הקפריסאית, כי במדינות אחרות הוטלו עיקולים גם על נכסי אוקראינה, ובקנדה הוטל עיקול על מטוס הרשום על שם ממשלת אוקראינה. לדבריו, הפעלת לחצים פוליטיים באופן הזה על המדינה כדי שתתערב בסכסוך פרטי, היא דבר בלתי נסבל.

שפירא נתן החלטת ביניים בהסכמה, לפיה יופחתו העיקולים בסכום של 500 אלף שקל, וזאת עד להחלטה בבקשתו של היועץ המשפטי לממשלה.