דרך ארץ במו"מ מתקדם עם המדינה לסלילת הקטע הצפוני בכביש חוצה ישראל - קטע 18. בישיבה שנערכה לפני שבוע בין נציגי דרך ארץ, חוצה ישראל, משרד אוצר ומשרד תחבורה, סוכם כי דרך ארץ תציג בפני המדינה מסמך מסכם של הצעתה, לרבות יכולת המימון.
נודע, כי דרך ארץ תדרוש 175 מיליון דולר (כולל עלויות המימון) מתוכם מענק הקמה של 45 מיליון דולר.
במשרד התחבורה מדגישים: "לא נחכה לדרך ארץ. כל קטע שיאושר סטטוטורית ייצא למכרז בין אם תקציבי ובין אם ב-BOT. על חברת חוצה ישראל, מוטלת האחריות לדאוג לביצוע הפרויקט במהירות ובמחיר הטוב ביותר מבחינת המדינה. דרך ארץ אומנם הוכיחה יכולת ביצועית טובה מאוד, אך לא תקבל את העבודה לידיה בכל מחיר".
גורם אחר אמר: "המו"מ נמצא בשלב רגיש עד כדי כך שהניסיון לפרסם את עצם קיומו, יש בו כדי לנסות לטרפד אותו".
גורם נוסף מאשר ואומר: "הגענו להסכמות חשובות מבחינת עלות האגרה לקטע. המלווים הנוכחים של דרך ארץ הביעו נכונות לממן את הפרויקט. יש סבירות גדולה שבתוך 6-4 חודשים דרך ארץ תתחיל לעבוד בשטח. זה הפתרון הטוב ביותר עבוד מדינה, כמובן בהנחה שהמחיר שתדרוש החברה הוא סביר".
על-פי התוכנית המקורית, העסקה מול דרך ארץ לסלילת הקטע הצפוני היתה אמורה להיחתם עד דצמבר 2002. בשל מחלוקות בין הצדדים והקושי של דרך ארץ לקבל אישור מהמממנים את הפרויקט, נכשלו המגעים.
דרך ארץ לא הצליחה להשיג את המימון לפרויקט כיוון שהמלווים בפרויקט המרכזי (ובעיקר בנק פועלים) סירבו להוסיף סיכונים על הפרויקט הקיים - ממחלף שורק למחלף עירון.
המדינה החליטה לקדם את הכביש באמצעות מימון תקציבי באמצעות חוצה ישראל - חברה ציבורית המפרסמת את המכרזים וחותמת עליהם מול הקבלנים. המדינה פרסמה שני מכרזים: האחד, להקמת מחלף עין תות, והשני לסלילת הקטע ממחלף עירון וצפונה עד רגבים - באורך של 6 ק"מ.
עלות שני הפרויקטים 150 מיליון שקל - 30% מהפרויקט. לפרויקטים האלה נבחרו קבלנים כבר בפברואר 2004, קל בנין - להקמת מחלף עין תות, וחפרי השרון - לקטע הכביש מעירון לרגבים.
העבודה בפועל טרם החלה. לטענת חוצה ישראל, קק"ל לא מוציאה היתרים להעתקת עצים מוגנים מתוואי הכביש. בחברה אומרים: "קק"ל גורמת למדינה נזקים של מיליוני שקלים מידי יום משיקולים לא עניינים".
בבסיס המו"מ בין דרך ארץ למדינה מתבררת שאלת המחיר. אומדן העלות של חוצה ישראל הוא 129.5 מיליון דולר - 580 מיליון שקל והאומדן של דרך ארץ הוא 175 מיליון דולר - 784 מיליון שקל.
שאלות נוספות שמתבררות הן מחיר הנסיעה לקטע - שככל הנראה יהיה זול מבקטע המרכזי. שאלה אחרת היא כיצד להתמודד עם העובדה שחלק מהפרויקט מבוצע על-ידי קבלנים באופן תקציבי, במימון הממשלה.
תוואי קטע 18, הקטע הצפוני בחוצה ישראל בין צומת ברקאי לצומת עין תות (כביש ואדי מילק), הוא באורך של 17 ק"מ מתוכם 2.5 ק"מ בגשר ו-200 מטר מינהרה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.