הערכות: נכסי יוקוס יעוקלו בקרוב; תפוקת הנפט של החברה וייצוא הנפט הרוסי לא ייפגעו

הממשלה הרוסית מתכננת לחלק מחדש את נכסי החברה, ולהעביר אותם לגורמים ידידותיים

שר האוצר הרוסי, אלכסיי קורדין, דחה שלשום (ו') בתקיפות את האפשרות של פריסה מחדש של חובות המס הכבדים של ענקית הנפט הרוסית יוקוס.

בכך סלל קורדין את האפשרות הכמעט ודאית של עיקול נכסי החברה על ידי המדינה, דיווחה שלשום (ו') סוכנות הידיעות איי. פי. בכתבה ממוסקבה.

הכרזת שר האוצר, בסוף השבוע, באה בעקבות הצהרה של שר התעשיה והאנרגיה, ויקטור כריסטנקו, כי התפוקה של יוקוס לא תושפע מתפיסת נכסים שלה, ולא תפגע בייצוא הנפט רוסי.

הצהרות אלה מחזקות את ההשערה, שהממשלה הרוסית מתכננת לחלק מחדש את נכסיה הנבחרים של החברה, ולהעביר אותם לגורמים ידידותיים לקרמלין, ולא להניח לחברה לקרוס - מהלך שעלול לפגוע באמון בסביבה העסקית ברוסיה ובמוניטין של הנשיא פוטין בחו"ל.

המועד האחרון לתשלום שומת המס של יוקוס, בסך 3.4 מיליארד דולר, חלף ביום חמישי האחרון, והחברה טוענת כי ברשותה רק כ-1.4 מיליארד במזומן.

יוקוס ביקשה לקבוע לוח זמנים לפירעון החוב במועדים מאוחרים, אבל קורדין דחה אפשרות זו באמרו כי "לבעלי המניות ולמנהלי יוקוס יש נכסים שניתן למוכרם כדי לפתור את הבעייה".

בהמשך יום שישי הגישה יוקוס ערעור על החלטת בית המשפט בדבר הצעדים שננקטו לקראת פירעון חובות יוקוס לשלטונות המס, מסר עורך דינה, סרגיי פפלאייב, מבלי לדווח על הרקע הספציפי של הערעור.

עד כה נחשב פסק הדין של ביהמ"ש מן ה-29 ביוני לסופי. שלשום גם פעלו אנשי ההוצאה לפועל להפשיר את חשבונותיהן של חברות הפקת נפט של יוקוס בסיביר כדי להשתמש בהם לפירעון החוב.

ביום שישי גם פשטו אנשי ההוצאה לפועל מטעם שלטונות המס על חברת הרישום של יוקוס במוסקבה והחרימו שרתי מחשב.

"אם הם אינם רוצים למלא את החלטת בית המשפט מרצונם החופשי, אנו ננקוט אמצעים נוקשים ובלתי-מתפשרים כדי להשיג זאת במסגרת סמכויותינו על פי חוק", הכריז ראש ההוצאה לפועל, אנדריי בליאקוב, והוסיף כי "השרתים נתפסו כדי לאתר את הנכסים ואת המשאבים הכספיים האחרים לשם פירעון חובה של יוקוס."

מהלכי הממשלה נשקלו ככל הנראה בקפדנות, אומר אסרטג באלפא בנק הרוסי, קריס וויפר, ומוסיף כי חברת הבת של יוקוס, טומסקנפט, עשויה להיות מועמדת למכירה.

לדבריו, מונופול הגז גזפרום עשוי להיות מעוניין.