השמאים לעזרת תושבים זרים: לבטל אפלייתם לרעה של תושבי חוץ בהטלת מיסים על רכישת דירות בארץ

יו"ר הלשכה, רן וירניק, טוען בתזכיר ששלח לרוב, כי אפליה זו עומדת בסתירה לאמנות המס שישראל חתמה עליהן עם מדינות רבות

לשכת שמאי המקרקעין תובעת מראש אגפי המיסים, איתן רוב, לבטל את אפלייתם לרעה של תושבי חוץ במיסוי על רכישת דירות. יו"ר הלשכה, רן וירניק, טוען בתזכיר ששלח לרוב, כי אפליה זו עומדת בסתירה לאמנות המס שישראל חתמה עליהן עם מדינות רבות.

וירניק אומר, כי אפליית תושבי החוץ בהשוואה לישראלים, מקטינה בהיקף משמעותי את מספר הדירות הנרכשות. לדבריו, ראוי לבטל אפליה זו במקום לתת את ההטבות המיוחדות לתושבי חוץ המעוניינים ברכישת דירות בישראל.

וירניק מציין כי יהודים מצרפת, לדוגמה, רכשו במחצית הראשונה של השנה 400 דירות והצפי שמספרן יגיע ל-900 עד סוף 2004. לדבריו, על-פי ממצאי סקר שנערך בקרב המבקרים בירידי הדירות שנערכו בצרפת, ניתן היה להכפיל מספר זה בהשוואת המיסוי לזה המוטל על הישראלים.

יועץ המיסוי של לשכת השמאים, עו"ד מאיר מזרחי, צירף חוו"ד בה ציין כי רשויות המס אישרו לתושבי חוץ הזכאות למדרגת מס הרכישה של 0.5% על 100 אלף דולר הראשונים, הנהוגה לגבי הישראלים.

לטענת מזרחי, אין סיבה שלא להחיל על תושבי החוץ גם את הפטור ממס במכירת שתי דירות מגורים ופריסת תשלומי המס. הוא מצטט את החוק הקובע כי יחיד המוכר שתי דירות מגורים בתקופה של 12 חודשים ורוכש דירה אחרת בשנה שלפני או אחרי רכישת הדירה השנייה, יהיה זכאי לפטור ממס, במגבלות מסוימות, במכירת הדירה השנייה.