רפואה משלימה

מי מימן את כנס הרופאים שבו גובשו המלצות לטיפול בסוכרת?

לפני שלושה שבועות התקיים במלון דן פנורמה בתל-אביב כנס רפואי, בחסות חברת התרופות נובו נורדיסק. הכנס, שאליו הוזמנו כ-60 רופאים ובני/בנות-זוגם, עמד בסימן גיבוש המלצות על-ידי "צוות היגוי לטיפול בסוכרת". ההמלצה הבולטת היתה לשימוש באינסולין חדש בשם לבמור, מתוצרת נובו נורדיסק. אלא שלבמור לא אושר על-ידי משרד הבריאות, ואינו נמצא לשימוש בארץ.

במהלך שלושת ימי הכנס (חמישי עד שבת) זכו הרופאים ואורחיהם לשלל אטרקציות, אירועים וארוחות גורמה, במימון חברת התרופות. במקביל, הרופאים שילמו סכום סמלי לאגודה הישראלית לסוכרת - 100 שקל לרופא, ו-400 שקל לבן/בת-הזוג, ליום.

לדברי יעל קופר, דוברת נורדיסק, "האגודה העבירה את התשלום למלון, ונורדיסק תעביר את ההשלמה של הסכום". ואילו פרופ' איתמר רז, נשיא האגודה הישראלית לסוכרת, מסביר כי "הסכום שמשלמים הרופאים מגיע לאגודה, כי כך נהוג. זה לצרכי האגודה, ואנחנו מקפידים מאוד על אתיקה".

על כל פנים, לוח-הזמנים של הכנס מגלה שרק ארבע שעות, בבוקר יום ו', הוקדשו לדיונים בדרכי טיפול. שאר הזמן הוקדש לפינוקים: ארוחת ערב במסעדת לה רלה ג'פה, תוכנית אמנותית, טיול בנווה-צדק וכן הלאה.

החומר שעליו התבססו הדיונים נערך על-ידי נובו נורדיסק והאגודה הישראלית לסוכרת. לרופאים לא נותר אלא לחתום. אבל לא כולם ראו זאת בעין יפה. ר', אחד הרופאים שנכח בכנס, אומר כי הוא אינו מוכן לדון בתרופה שטרם אושרה. "יש טעם לפגם", הוא מסביר, "כאשר חברה מסחרית מממנת כנס שבו דנים בעתיד חולים ובדרכי טיפול בהם, כאשר המוצרים של החברה הם אלו שמקבלים את המלצות הרופאים בכנס".

עדנה גבעון, מנהלת מותג לבמיר בנובו נורדיסק, מימנתם כנס כדי שרופאים ימליצו על המוצר שלכם?

"לא. יותר מזה, האינסולין שלנו הוצא מההמלצות".

המסמכים שבידיי מראים אחרת.

"הטיוטה שקיבלת היא טיוטת בוסר. לא העבירו לך את הטיוטה הגמורה".

אפשר לקבל את הטיוטה הגמורה?

"היא עדיין לא גמורה".

חיה כהן, מנכ"ל האגודה הישראלית לסוכרת, מסבירה כי "אנחנו משתדלים לתת אפשרויות חשיפה כלפי רופאים וכלפי חולים".

כל חברה שמציעה לכם לממן כנס, הרי זה מבורך?

"זה לא מקרה יוצא-דופן. אנחנו עושים ארבעה-חמישה כנסים כאלה בשנה. אותי לא מעניינות החברות, אלא רק החולים הסוכרתיים".

החולים הסוכרתיים מודעים לכך שהמלצתם על מוצר מפני שהיצרנית מימנה כנס מפנק?

"ככה זה עם כל תרופה. מה התעוררת עכשיו? עושים את זה כבר שנים, תלך 20 שנה אחורה ותבין".