אולמרט: 4.5 מיליארד ש' מתחבאים בסעיפים בתקציב שאינם מנוצלים

תקף בחריפות את האוצר והפקידות הבכירה: "הם נגועים בקיפאון מחשבתי"

"כל פעם שארצה לעמוד על עקרונותיי, והדבר יתנגש באג'נדה הפוליטית שלי, זה תמיד יתפרש כאילו מדובר במאבק פוליטי ולא ענייני". כך אמר ל"גלובס" מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, בתגובה לטענות כי התקפתו על אנשי האוצר אתמול (א') בישיבת הממשלה היתה ממנעים זרים.

לדברי אולמרט, מדובר בעניין כלכלי-חברתי טהור, והמאבק הוא על תקציב המדינה ולא כל מאבק אחר. "הייתי אומר את הדברים שאמרתי בישיבת הממשלה גם אם אדם אחר היה מכהן בתפקיד שר האוצר, ולא בנימין נתניהו".

אולמרט תקף בחריפות את האוצר והפקידות הבכירה שלו ואמר, כי הם נגועים בקיפאון מחשבתי. "ספרי התקציב מנוהלים על-ידי האוצר, והם יודעים כל סעיף ופרט קטן. הם מנצלים זאת ומקטינים בפועל את ההוצאה התקציבית כמדיניות מתוכננת, בשל שיקולים שונים ומשונים.

"אומדן ההוצאות וההכנסות, שהם אבני היסוד של התקציב, מחייב בדיקה יסודית. במקרה הטוב נעשות טעויות על-ידי פקידי האוצר, ובמקרה הפחות טוב זהו אמצעי המאפשר להם לתמרן. יכול להיות שהיעדים שלהם לגיטימיים, אך הם בשום אופן לא יכולים להחליט על מדיניות על דעת עצמם", אמר אולמרט.

אולמרט אמר עוד, כי אין שקיפות בהערכת האומדנים, וכי חברי הממשלה אינם שותפים בקביעת אומדן ההכנסות וההוצאות, המכתיבים ומאפיינים את כל אופיו של הדיון הציבורי. "אלה הן טכניקות שבמשך שנים אנשי האוצר נקטו בהן. שפניתי לאנשי מקצוע, הם אמרו לי 'מה, לא ידעת שככה הם עובדים שנים' . לצערי, אין יכולת לזהות את הבעיות בעוצמה האמיתית שלהם".

בהתייחס להצעתו לניצול תקציבים לא מנוצלים, אומר אולמרט, כי מעיון בכמה סעיפים בלבד ניתן להביא לחסכון של מיליארדי שקלים. כך למשל, סעיף המתייחס להוצאות שונות. לדברי אולמרט, סעיף זה נוצל בשנתיים האחרונות בממוצע של כ-50%, מתוך תקציב כולל של 1.22 מיליארד שקל, קרי יתרה בלתי מנוצלת של 600 מיליון שקל.

סעיף נוסף מתייחס להוצאות ותמיכות שונות, שהיקפו 2.99 מיליארד שקל. בשנת 2002 הוא נוצל בשיעור של 49%, ובשנת 2003 בשיעור של 57%, כך שיתרת הסכום הלא מנוצל עומדת בממוצע על 1.3 מיליארד שקל.

לדברי אולמרט, בכל שנה סעיפים אלו ורבים אחרים שמתוקצבים בסכומים ניכרים מנוצלים בשיעור ממוצע של כ-40%. "על-פי ביצועי הסעיפים הללו בשנים הקודמות התחזית של עודפי התקציב נעה סביב 4.5 מיליארד שקל, שיכולים להיות מנוצלים למטרות רבות".

אולמרט דוחה בתוקף כי מדובר במאבק על תקציב משרדו. "לא אמרתי מילה על התקציב שלי, אני נאבק על מה שאני חושב שזה מאבק לגיטימי של השקפת עולם. המטרה היא לסבסד את הפערים העצומים במשק ובחברה הישראלית, ואני אאבק על כך בכל דרך שתהיה לי".