דו"ח: ניתן לשקם שמורת הטבע עין גדי בניהול נכון של מקורות המים ובהשקעה של 18 מ' ש'

פרופ' אבנימלך: אין בעיה של כמויות מים; בניצול נכון ניתן להגדיל ההספקה למים מינרלים ב-50%

"באמצעות ניהול נכון והשקעה של 18 מיליון שקל ניתן לשקם ולשמר את שמורת עין גדי", כך קובע דו"ח שערך פרופ' יורם אבנימלך מהטכניון, עבור הלובי לאיכות הסביבה בכנסת.

הדו"ח הוזמן כדי לסיים סכסוך מתמשך בין קיבוץ עין גדי, רשות שמורות הטבע, נציבות המים ומפעל המים המינרליים - עין גדי, על רקע האשמות הדדיות לניצול שגוי של מקורות המים והרס השמורה.

לדעת אבנימלך, בעין גדי אין בעיה של כמויות מים, ולכן ניצול נכון של המים יאפשר להגדיל את ההספקה למפעל מעינות עין גדי מ-80 אלף מ"ק לשנה כיום, ל-120 אלף מ"ק מים בשנה.

ע"פ הצעתו, המפעל יקבל את המים ישירות ממעיינות עין גדי, ואילו הקיבוץ ובית ספר השדה יקבלו את המים, 320 אלף מ"ק לשנה, הזורמים במורד. בדרך זו תתאפשר חלוקת מים לכל הצרכנים, אמר.

אבנימלך מדגיש, שיש לאפשר למפעל לתפוס את המים במעין עצמו שכן אחרת לא ניתן יהיה להגדירם כמים מינרליים. עוד מומלץ לשקם את מדרון עין גדי כאתר מרכזי למורשת ולחקלאות, ולנקות את השטח מפסולת צינורות.

המלצה נוספת היא להקים מאגר לקולחים ומי גשם בקיבולת של 280 אלף מ"ק, בעלות של 13 מיליון שקל, ולהשיבם לחקלאות באיזור.

לדברי אבינמלך, למרות הפוטנציאל התיירותי הרב של האיזור, הוא הוזנח בשנים האחרונות.

לדברי יו"ר הלובי הסביבתי, הרב מיכאל מלכיאור, הדו"ח לוקח בחשבון את האינטרסים של כל הגורמים הנוגעים בדבר ולא פחות חשוב את האינטרסים של הטבע וציבור המטיילים.