אולמרט חתם על צווי הרחבה להסכם הקיבוצי בחברות כ"א; יחול על עובדים בסקטור הפרטי

הצו יחול על 70 אלף עובדים * צו ההרחבה מבטל את השוואת התנאים לעובדי המעסיק בפועל

שר התמ"ת, אהוד אולמרט, חתם אתמול (ב') על צו הרחבה להסכם הקיבוצי בענף כוח האדם הזמני. הצו האמור יחול על עובדי חברות כוח אדם, המועסקים במגזר הפרטי בלבד.

על פי האומדן מדובר ב-80-70 אלף עובדים. הצו אינו חל על עובדים זמניים בענפים כמו שמירה ואבטחה, ניקיון ומחשוב, שכן אלה אינם נכללים בהגדרה של חברות כוח אדם.

הצו קובע את תנאי השכר והתנאים הנלווים, כולל תעריפי שכר למקצועות השונים, שכר בגין עבודת משמרות, שכר בגין ימי חג, חופשת מחלה מעבר לקבוע בחוק, חופשה שנתית, חופשות מיוחדות בגין ימי שמחה ואבל, דמי הבראה, שי לחגים, הסדרי פנסיה ועוד.

הצו קובע בנוסף, את הזכאות להפרשות לקופות גמל בגין רכיבים לא פנסיוניים, במקומות שקיימת זכאות כזו. עוד הוא קובע את הזכאות לקרן השתלמות במקום שבו היא קיימת.

לפני כשנתיים נחתמו שני הסכמים קיבוציים נפרדים בענף חברות כוח אדם. ההסתדרות הכללית חתמה על הסכם עם הארגון הכולל את החברות הגדולות בענף - מנפאואר, או.אר.אס, אורטל, תיגבור ודנאל.

במקביל חתמה הסתדרות העובדים הלאומית על הסכם קיבוצי עם ארגון חברות כוח האדם שליד איגוד לשכות המסחר, הכולל את החברות הבינוניות והקטנות בענף.

לאחר חתימת ההסכמים הנפרדים, החל מאבק גלוי בין השתי ההסתדרויות. הן פנו לממונה הראשי על יחסי עבודה, עו"ד שלמה יצחקי, והניחו לפניו התנגדויות - זו כנגד ההסכם של האחרת.

לאחר התדיינויות רבות הגיעו ההסתדרויות להסכמה בפברואר השנה, ולאמנה המסדירה את היחסים ביניהן ואת ההסכם הקיבוצי המאוחד. אמנה זו סללה את הדרך לחתימה על צו ההרחבה.

יצחקי אמר ל"גלובס", כי משמעות צו ההרחבה היא ביטול סעיף השוואת התנאים שנקבע בחוק משנת 2001, שכן באותו חוק נקבע שהוא יבוטל אם וייחתם צו הרחבה בענף.

יצחקי הסביר, כי כל עוד לא נחתם צו הרחבה, ההסכם הקיבוצי לא היה בתוקף. מעתה הוא יחול על כל עובדי חברות כוח האדם.