צוותי בדיקה של רו"ח ועו"ד יבדקו נכסים של קורבנות השואה, המוחזקים בידי גופים ציבוריים

ההודעה הרשמית להקמת צוותי הבדיקה תפורסם על-ידי הכנסת מחר * הבדיקה תקיף את האפוטרופוס הכללי, מינהל מקרקעי ישראל, קק"ל, הסוכנות היהודית ועוד

הכנסת תפרסם מחר הודעה הקוראת לעורכי דין ורואי חשבון להגיש הצעות למתן שירותי בדיקה וייעוץ של נכסים השייכים לקורבנות השואה, אשר מוחזקים בידי גופים ומוסדות ממשלתיים וציבוריים. מדובר גם באפשרות שגופים אלה החזיקו ברשותם רכוש זה שהגיע לידיהם בתקופה שקדמה למלחמת העולם השנייה.

הבדיקה נערכת במסגרת עבודתה של ועדת החקירה לאיתור והשבת הנכסים של ניספי השואה בישראל, בראשות ח"כ קולט אביטל (עבודה). הכנסת הקציבה למימון עבודה זו 1.7 מיליון שקל.

הבדיקה תיערך בעקבות הסכמים שוועדת החקירה חתמה עם הגופים השונים, בתום משא ומתן ארוך ומורכב. מדובר בבדיקה חיצונית של מצב נכסים, בעיקר קרקעות ובניינים, שנרכשו ע"י יהודים מאירופה בארץ עד מלחמת העולם השנייה ממניעים ציוניים, או לצורך השקעה כלכלית.

הבדיקה תקיף גופים ממשלתיים, וגם מוסדות ציבור וגם חברות פרטיות, כגון האפוטרופוס הכללי, מינהל מקרקעי ישראל, קק"ל הסוכנות היהודית וקרן היסוד, חברת אוצר התיישבות היהודים וחברת הכשרת הישוב והחברה לנאמנות י.ק.ט.

על הבודקים יוטל לבחון כל ספר, מסמך, מידע ממוחשב או מידע מכל סוג אחר בגופים הנבדקים או ממקורות אחרים חיוניים לרבות ארכיונים על פי עקרונות שייקבעו ע"י ועדת החקירה באמצעות הוועדה המייעצת.

ההודעה מציינת כי הבדיקה צריכה להתבצע על ידי צוותים של עורכי דין ורואי חשבון בעלי מומחיות וניסיון בתחום המקרקעין, כשלרשותם יעמדו שמאים וכן מומחים לעבודה ארכיונית לצורך מתן ייעוץ מקצועי נקודתי בנושא הבדיקה.