המועצה הארצית הפקידה את תוכנית המתאר המחוזית למחוז ת"א

בתוכנית מוצגות מגמות התכנון של מחוז ת"א עד לשנת 2020 והיא צפויה לשמש בסיס לקידום תכניות מתאר מקומיות בתחומו

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הפקידה אתמול את תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ) למחוז ת"א. בתמ"מ 5 מוצגות מגמות התכנון של מחוז ת"א עד לשנת 2020 והיא צפויה לשמש בסיס לקידום תכניות מתאר מקומיות בתחומו. עד היום, פעל מחוז ת"א ללא תכנית מתאר מחוזית שתתווה את מדיניות התכנון והפיתוח בשטחו.

מטרת העל של התוכנית היא הבטחת המשך תפקודו היעיל של מטרופולין ת"א ומחוז ת"א בכללו, כמרכז הכלכלה הלאומית והפעילות התרבותית, תוך פיתוח וטיפוח איכות חיים עירונית גבוהה לכל תושביו, ושימת דגש מיוחדת לדרום המחוז.

כיום מתגוררים במחוז ת"א כ-1.2 מיליון תושבים. תחזית האוכלוסייה שהתכנית מתבססת עליה, עומדת על כ- 1.3 מיליון תושבים וכ-815 אלף מועסקים לשנת 2020.

תמ"מ 5, שאושרה, הוכנה על-ידי צוות בראשות אדריכלים רפי ועדנה לרמן ופרופ' אריה שחר (ממתכנני תמ"א 35), שזכו במכרז בדצמבר 1995. החוזה נערך להכנת תוכנית אב למטרופולין ת"א ולהכנת תוכנית מתאר למחוז ת"א. מסמך המדיניות למטרופולין ת"א הוכן בליווי ועדות עבודה והיגוי עם מתכנני מחוזות ת"א והמרכז. תוכנית האב נידונה ואושרה במועצה הארצית בדצמבר 1998, והחל פרק עריכת תוכנית המתאר הסטטוטורית. ביולי 2000 המליצה הוועדה המחוזית ת"א על הפקדת התוכנית. מאז התקיימו מספר דיונים במועצה הארצית, ואתמול כאמור אושרה התוכנית.

התכנית מייעדת שטחים לפיתוח עירוני, בדגש של עירוב שימושים, קרי מגורים בשילוב עם מלונאות או תעסוקה, ונקבעו בה תנאים ותמריצים להנעת תהליכים של חידוש עירוני ולקידום פעולות שימור, שיקום ובינוי מחדש של המרקם העירוני הוותיק המאפיין את ערי המחוז.

על-פי תמ"מ 5, יוכל היפוך המגמה הנדרש להתבצע בין היתר על-ידי יצירת היצע משמעותי של יחידות מגורים במחוז באמצעות פעולות של שיקום, בינוי מחדש וציפוף המרקם העירוני הקיים, במקביל לשיפור משמעותי באיכות חיים העירונית.

התכנית הוכנה ביוזמת מנהל התכנון ולשכת תכנון מחוז ת"א שמשרד הפנים ובשיתוף עם משרד הבינוי והשיכון ומנהל מקרקעי ישראל, תוך תיאום עם גופי השלטון המקומי. את תהליך הכנתה ליוו מנהל אגף תכניות מתאר מחוזיות במנהל התכנון, עפר גרידינגר ומתכננת מחוז ת"א, , ואדר' נעמי אנג'ל. בראש צוות התכנון עומדים אדר' עדנה ורפי לרמן ופרופ' אריה שחר שהיה גם שותף להכנתה של תוכנית המתאר של כלל מדינת ישראל, תמ"א 35.

ממשרד הפנים נמסר, כי ניתן לעיין במסמכי התכנית במשרדי הוועדה המחוזית בת"א ובמנהל התכנון בירושלים וכן באתר האינטרנט של המשרד בכתותבת: www.pnim.gov.il.