E- mini: חוזים לכל משקיע פרטי

בורסות החוזים בארה"ב ( המובילות: CME, CBOT) החלו בשנים האחרונות לאפשר מסחר בחוזים עתידיים על מדדי מניות, הנקובים בסכומים קטנים יחסית, הנקראים E-mini Futures. חוזים אלו נועדו לאפשר גם למשקיע העצמאי - ביתי לסחור במדדי המניות הפופולאריים באמצעות הכלי (חוזה עתידי) היעיל ביותר והזול ביותר שהיה עד לפני שנים לא רבות נחלתם של משקיעים מוסדיים / גדולים בלבד...

מהו הוא חוזה עתידי על מדד מניות?

חוזה עתידי על מדד מניות (ובכלל) הוא הסכם (חוזה) למכירה או קניה של כמות מוגדרת ממדד מניות מסוים במחיר מוגדר בתאריך מוגדר בעתיד. קונה החוזה מתחייב לשלם את ההפרש אם ערך המדד ביום הקובע יהיה נמוך מהמחיר שמוגדר בחוזה ומוכר החוזה מתחייב לשלם את ההפרש אם ערך המדד הקובע ביום הקובע יהיה גבוה מהערך שנקוב בחוזה.

חברות ומשקיעים פרטיים סוחרים בחוזים עתידיים מסיבות שונות. שתי המטרות העקריות הן הגנה מפני שינויים בשערי המדדים או לחילופין ניסיון להרוויח מהשינויים. מחירי החוזים עוקבים במידה רבה של דיוק אחרי השינוי במחירי הנכסים עצמם.

סוחר / משקיע שקונה חוזה על מדד מסוים מעריך / מקווה שהמדד יעלה ויכול לסגור את הפוזיציה על ידי מכירת החוזה. סוחר / משקיע שמוכר את החוזה ( "שורט" חוזה ) , מעריך / מקווה שהמדד ירד ויכול לסגור את הפוזיציה על ידי קניית החוזה.

למה לסחור בחוזים עתידיים?

למסחר בחוזים עתידיים יש מספר יתרונות בהשוואה למסחר בנכס הבסיס (מניות, קרנות עוקבות מדדים וכיו"ב):

1.דרך מהירה, זולה ויעילה למסחר אקטיבי ולניהול חשיפות לשווקים שונים.

2.נזילות גבוהה ומרווח נמוך בין ה Bid ל Ask.

3.גישה ישירה למסחר מכל מקום בעולם ומסביב לשעון במהלך כל שבוע המסחר.

4.יכולת ליישם מגוון רחב של אסטרטגיות מסחר.

5.מינוף גבוה / אפשרות לבצע ספקולציות עם הון עצמי קטן יחסית.

עד כאן, בקצרה, רענון מושגים בנושא של חוזים עתידיים. הגיע הזמן לטפל ב - E-mini Futures.

E-mini Futures הם חוזים עתידיים שהמכפיל שלהם, הערך הכספי של ההתחייבות, הוא נמוך במידה משמעותית בהשוואה לחוזים ה"רגילים". כך, יכול גם משקיע עצמאי להנות מהמסחר בחוזים עתידיים, בדיוק כמו המשקיעים המוסדיים הגדולים.

למשל: E - mini S&P 500. שווי חוזה אחד הוא פי 50 מערך מדד ה- S&P 500. אם המדד עומד על 1100, שווי החוזה הוא 55000 $. במילים אחרות, מי שקונה חוזה אחד, כאילו השקיע 55000$ בתיק מניות המורכב על פי הרכב ומשקל המניות במדד ה - S&P500. אם המדד יעלה אחוז, הרווח יהיה 550$. מכיוון שלא צריך להשקיע את כל הסכום אלא רק להפקיד בטחונות, שעור הרווח, כמו גם פוטנציאל ההפסד, באחוזים הוא גבוהה מאד. המכפיל בחוזים על הנאסד"ק 100 הוא 20 וכך הלאה.

שערי חוזים עתידיים מצוטטים כמו כל נייר ערך אחר כאשר יש שער לקניה (ASK) - למי שרוצה לקנות ושער למכירה (BID ) למי שרוצה למכור. כאמור, כחלק מהנזילות של החוזים, המרווח בינם הוא קטן.

פרטי החוזה

כל חוזה עתידי, "מיני" או רגיל, מוגדר על ידי שורה של פרמטרים. לפיכך, מי שרוצה לסחור בחוזה, צריך ללמוד את כל אותם פרמטרים. ניתן לקבל מידע מפורט באתרי הבורסות עצמם ובאתרים פיננסיים שיש להם מדור בנושא חוזים.

למשל: E-mini S&P 500. להלן דברים בסיסיים שצריך לדעת על החוזה:

סימול: ES

גודל החוזה: 50$ X ה- S&P500 בערך עתידי. ( אם ה S&P500- עומד על 1100 אז גודל החוזה יהיה באזור ה - 55000$).

שינוי מחיר מינימלי: מחירי החוזים אינם רציפים אלא יש יחידות מינימליות לשינוי מחיר.

במקרה של החוזה על ה- S&P500, היחידה המינימלית היא 0.25 נקודות במדד עצמו. אם כופלים 0.25 ב- 50 דולר מקבלים 12.5 דולר. לכן, החוזים על ה - S&P500 יכולים לעלות או לרדת בקפיצות של 12.5 דולר.

שעות מסחר: 24 שעות ביממה, בין יום ראשון אחה"צ ליום שישי אחה"צ (ארה"ב).

חודשי פקיעה: מרץ, יוני, ספטמבר, דצמבר.

יום מסחר אחרון בחודש הפקיעה: יום השישי השלישי של החודש.

כאמור, מידע על כל חוזה ניתן למצוא באתרי הבורסות הרלבנטיות. את מרבית החוזים ניתן למצוא ב:

www.cme.com ו- www.cbot.com .

ביטחונות ומנוף

מכיוון שהמסחר בחוזים אינו מהווה השקעה ממשית בנכס אלא רק ספקולציה על שינוי מחיר הנכס, אין צורך להפקיד - לשלם את גודל החוזה אלא רק בטחונות שיבטיחו תשלום עתידי, במקרה של הפסד.

לפיכך, עם סכום כסף קטן יחסית, ניתן להשיג חשיפה גדולה לעליה / ירידה של מחיר הנכס. זהו היתרון במסחר בחוזים עתידיים וזהו גם הסיכון. יש המתפתים לפחות פוזיציות גדולות מתוך תקווה לרווח אבל מתרסקים כאשר הפוזיציות מתחילות להפסיד.

מתחילים לעבוד

אחרי שלמדנו להכיר את ה - E-mini ויתרונותיו, אפשר להתחיל לעבוד.

הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להחליט מהיא אסטרטגיית ההשקעה / מסחר: ניתוח טכני או ניתוח כלכלי של השווקים. במקביל נדרש תכנון של סכום הכסף שיוקדש למסחר בחוזים ותכנון חלוקתו לפוזיציות השונות ולאסטרטגיות השונות. כמובן שנדרשים ידע תיאורטי וניסיון מעשי של הדברים הנ"ל.

השלב הבא הוא בחירת הברוקר. לא כל הברוקרים המקוונים מאפשרים מסחר בחוזים. לכן, מי שיש לו חשבון אצל ברוקר שאינו מאפשר מסחר בחוזים וכמובן מי שאין לו חשבון בכלל, נדרש לפתוח חשבון אצל ברוקר עם רישיון מתאים. ניתן להגיע אל הברוקרים הללו באמצעות המלצה מחברים או באמצעות האתרים הפיננסיים השונים המרכזים את שמות הברוקרים וטבלאות השוואתיות שלהם. מקום טוב להתחיל בו הוא באתר ה - CME www.cme.com/edu/eminiedu/findabroke .

בישראל, ניתן להיעזר בשני אתרים:

1. האתר של חברת MarketPlace שמייצגת בישראל מספר ברוקרים ( www.mptrade.co.il ).

2. האתר של חברת Strategy Runner המתמחה באסטרטגיות מסחר אוטומטיות ומהווה שער כניסה מצוין לתחום. אפשר להקליק על Partners ושם על Brokerage Houses ולקבל רשימה התחלתית טובה. דרך אותו עמוד ניתן להגיע לעוד כמה לינקים טובים.

כמובן שברשת האינטרנט ניתן למצוא עוד אין סוף אתרים מדהימים ומקצועיים. להלן נציין שלושה:

FuturSource.com : אחד האתרים המובילים בעולם למסחר בחוזים.

Futuresmag.com : אתר הירחון המוביל בעולם לנושא של חוזים עתידיים ומסחר בחוזים עתידיים.

Nfa.futures.org : האתר האיגוד הלאומי לחוזים עתידיים.