זאבי יקים בוואדי סאליב קריית מוזיאונים במקום מגורים, משרדים ומסחר

זכה ב-20 דונם בעקבות ערעור על פסילת הצעתו בידי מינהל מקרקעי ישראל

גד זאבי החליט להקים קריית מוזיאונים עירונית על שטח של 20 דונם, שבו זכה במסגרת מיכרז של מינהל מקרקעי ישראל. כך נודע ל"גלובס". זאבי ניהל בעבר מאבק משפטי נגד מינהל מקרקעי ישראל, על מנת שיאפשר לו לזכות במיכרז.

קריית המוזיאונים תוקם בתוך הפרוייקט לשיקום שכונת ואדי סאליב בחיפה, ותמומן, בחלקה לפחות, ע"י זאבי.

מינהל מקרקעי ישראל ועיריית חיפה פירסמו לפני מספר חודשים מיכרז להחכרת 20 מתחמים בוואדי סאליב. זאבי הגיש הצעה הכוללת 11 מתחמים, אך המינהל החליט שלא לקבל את הצעתו, משום שהוגשה באיחור של 28 דקות. מלבד זאת, הוגשו הצעות רק לגבי ארבעה מתחמים אחרים, על ידי שלושה מציעים.

זאבי עתר לבית המשפט המחוזי בחיפה וטען, כי איחר בהגשת ההצעה, משום שהמינהל שינה, יום לפני סגירת המיכרז, תנאי מרכזי הקשור לערבות הבנקאית. אחרי שלבית המשפט ולמינהל התברר, כי המציעים האחרים הגישו הצעות לגבי מתחמים שזאבי לא הגיש לגביהם הצעות - הוחלט לאפשר לזאבי להצטרף למיכרז.

ההצעות האחרות הוגשו על ידי חברת הבנייה צמנטכל, קבוצת עורכי דין בראשות עו"ד צחי שרף והיזם אהוד אליאב. קבוצת זאבי תשלם 17 מיליון שקל עבור הוצאות פיתוח של הפרוייקט, וכן כמה מיליוני שקלים עבור הקרקע.

עיריית חיפה כבר הסכימה עקרונית להקמת המוזיאון, למרות שתחילה תוכנן פרוייקט שברובו יהיה למשרדים, מסחר ומגורים. בעבר התחייב זאבי בפני ראש עיריית חיפה, עמרם מצנע, כי ישקיע עשרות מיליוני דולר בהקמת קריית מוזיאונים.

זאבי מתכנן להקים על השטח גם שירותים נלווים לקריית המוזיאונים ולאיזור, כמו חנויות או משרדים. הוא מצפה, כי כנהוג לגבי מוזיאונים עירוניים, ישתתפו המדינה והעירייה במימון הפרוייקט.

מבחינת המינהל והעירייה, מיכרז ואדי סאליב נחשב לכישלון חלקי, משום שלא הוגשו הצעות לגבי כל המתחמים, אלא רק לגבי 15 מהם, מה גם שלגבי אף מתחם לא הוגשה יותר מהצעה אחת. מדובר באחד מפרוייקטי הנדל"ן הגדולים ביותר שיוקמו בשנים הקרובות בחיפה, והוא אמור ליצור רצף בין העיר התחתית להדר הכרמל.

בעתיד אמורים להתפרסם מיכרזים לגבי מתחמים נוספים, משום שזכויות הבנייה הכוללות מסתכמות ב-120 אלף מ"ר. המיכרז הנוכחי נגע ל-30 אלף מ"ר