שודדים חמושים פרצו למוזיאון מונק באוסלו ושדדו את "הצעקה" ו"מדונה"

שווי היצירות השדודות - מאות מיליוני דולרים; במוזיאון לא היו אמצעי אבטחה להגנת היצירות

תדהמה בעולם האמנות: שודדים חמושים פרצו היום (א') למוזיאון "מונק" באוסלו ושדדו באיומים כמה מיצירות האמנות הידועות ביותר של האמן אדוורד מונק, כולל "הצעקה" ו"מדונה" - ששווין מוערך במאות מיליוני דולרים. על-פי דיווחים בעיתונות הנורבגית, השודדים פרצו למוזיאון, לקחו את התמונות, תוך שהם מאיימים על אחד העובדים באקדח מכוון לרקה. "ראינו אדם רעול פנים מתפרץ לתוך האולם", סיפרו שני תיירים צ'כים שהיו במקום.

מפיק בתחנת רדיו צרפתית, שהיה עד למעשה השוד, סיפר: "מה שמוזר זה שבמוזיאון הזה לא היו כלל אמצעי אבטחה עבור הציורים. הם פשוט היו מחוברים לקיר עם חוטים. כל מה שהיה צריך לעשות זה למשוך בחוזקה את הציורים - וזה בדיוק מה שאחד השודדים עשה".

לדבריו, המשטרה הגיעה למקום 15 דקות לאחר השוד. המבקרים במוזיאון רוכזו בקפיטריה והשוטרים החלו לתשאל אותם. השודדים, שהסתירו את פניהם, נמלטו מהמקום עם מכונית אאודי 6A. משטרת נורבגיה פתחה במצוד נרחב אחר השודדים. "הצעקה" כבר נגנב בעבר, לפני 10 שנים, ונמצא כעבור כמה חודשים בבית מלון, אך הגנבים לא נתפסו. שוויו של הציור מוערך ב-65 מיליון דולרים. אדוורד מונק (1944-1863), צייר ואמן הדפסים נורבגי, הוא ממבשרי האקספרסיוניזם. מונק החל לצייר בגיל 17, באוסלו, אך את עיקר עבודתו יצר בפריס ובברלין.

בראשית דרכו האמנותית הושפע מונק מן הסימבוליסטים הצרפתים ומפול גוגן, ומהם שאב את השראתו בציירו דמויות גלמודות ונואשות וכן נשים פטאליות טורפניות. בילדותו חווה מונק טרגדיה קשה, כאשר אמו ואחותו מתו ממחלה. מאוחר יותר סבל מאלכוהוליזם, פרשיות אהבה דרמטיות וחוסר יציבות נפשית שהגיעה לשיאה ב-1908 כאשר לקה בהתמוטטות עצבים. בין השנים 1892 ו-1908 יצר את הטובות ביצירותיו.

התערוכה שהציג בברלין ב-1892 נסגרה כעבור זמן קצר בלחץ הרשויות, בשל הדמויות החולניות והכואבות המאפיינות את יצירתו. "הצעקה" (1893) נחשבת ליצירה הידועה ביותר שלו - ומועקת הקיום מגולמת בה בשקיעה אדומה כדם ובמימיו השחורים כדיו של פיורד, הסוגרים על קורבנם הזועק.