רשם העמותות פותח בהליכי פירוק לעמותה בראשה עמד הרב עובדיה יוסף

בנו, הרב משה יוסף, הוא עד היום יו"ר העמותה * חוקר קבע: "אי סדרים חמורים בניהולה הכספי"

רשם העמותות, עו"ד ירון קידר, החליט לפתוח בהליכי פירוק של עמותת הקרן להצלת רשת החינוך התורני, שהיתה בראשותם של הרב עובדיה יוסף ובנו, הרב משה יוסף.

ההחלטה בעקבות דו"ח חקירה שהועבר לקידר, וממנו עולה חשש כבד לכך שכספים שנתרמו לעמותה לא הועברו ליעדם, וחלקם אף הועברו לחשבונו הפרטי של הרב משה יוסף. הרב טען, כי החשבון משמש גם כחשבון גמ"ח לצורך העמדת הלוואות לנזקקים ללא ריבית ולסיוע נוסף.

הדו"ח הוכן על-ידי רו"ח חן ברדיצ`ב, שמונה בידי רשם העמותות הקודם, עו"ד עמירם בוגט, בעקבות אי סדרים כספיים בעמותה. הרב עובדיה יוסף שימש נשיא העמותה ופרש ממנה בשנת 2002. בנו, הרב משה יוסף, משמש כיו"ר העמותה וחבר ועד.

מטרות העמותה הרשומות הן גיוס משאבים כספיים ואחרים בארץ ובחו"ל למען הצלת והקמת תלמודי תורה, בתי חינוך, בתי כנסת, ישיבות קטנות וגדולות, בתי מדרש וכוללים בישראל ובחו"ל; מתן מלגות לאברכים וכן סיוע לנזקקים.

ברדיצ`ב קובע, כי התגלו ליקויים קשים ביותר בהנהלת החשבונות של העמותה לשנת 2000, והיקפם ורמתם מעלים חשש, כי הכספים לא שימשו לקידום מטרות העמותה.

לדבריו, הרב משה יוסף התקשה להפריד בין חובת הנאמנות שלו לקרן ובין מטרות אחרות. ברדיצ`ב מציין, כי התגלו ליקויים קשים ביותר בהנהלת החשבונות בשנת 2000, המעלים חששות לביצוע עבירות לכאורה בעמותה, ובכלל זה רישום לא מלא ולא תקין בספריה.

בין היתר נמצא, כי העמותה לא הוציאה קבלות בגין תרומות במיליוני שקלים, ולא דאגה לוודא שהכספים הוצאו לגופים בעלי אישור ספרים תקין, שהוא תנאי להעברת תמיכות, וכן לא דאגה לוודא שהכספים הגיעו ליעדם.

בבדיקה גם התגלו הפרשים בין הכספים שלכאורה הועברו על-ידי העמותה ובין הכספים שהיו אמורים להתקבל בגופים הנתמכים וקיים חשש, כי חלק מהכספים לא הגיעו לתעודתם. ברדיצ`ב קובע, כי אי הסדרים מעלים חשש, כי הכספים לא שימשו לקידום מטרות העמותה, וכי ספרי העמותה לא מעידים בהכרח על מצבה ועל אופן השימוש בכספיה.

ברדיצ`ב מותח ביקורת קשה על רואה החשבון של העמותה, שלא הוציא חוות דעת שלילית על אף שחלק מהותי מהרישום בספרים לא מתבסס על אסמכתאות חשבונאיות. גם מבקר הפנים של העמותה לא שפך אור על מרבית הליקויים.

לדברי ברדיצ`ב, משה יוסף לא ידע כלל לאן הועברו כספי העמותה, מה נעשה עם כספיה והאם הועברו לקידום מטרות העמותה. חתימתו לא היתה אלא חותמת גומי.

לדבריו, קשה להישאר שווה נפש לאור הסבריו של משה יוסף, לפיהם לא ידע ממי התקבלו התרומות, גם כשהיה מדובר בתרומות של 100 אלף דולר. מדבריו עולה, כי למנהל העמותה אין כל שליטה על הוצאות הכספים.

בנוסף, העמותה לא השתמשה בצ`קים משורטטים למוטב בלבד, דבר שפתח פתח להעברת הצ`קים לגורמים שלא למטרתם הוקמה העמותה.

כמו כן, נמצאו חוסר התאמות בין הכספים שהוצאו מהעמותה לבין הכספים שהתקבלו בגופים הנתמכים. נמצא גם, כי ניתנו לעמותה צ`קים פתוחים, ורק לאחר מכן הוטבעה חותמת העמותה בפרטי המוטב.

לדברי ברדיצ`ב, אופן גיוס הכספים כשהתורם לא יודע למי תרם, מעורר שתי בעיות: העדר יכולת בקרה על הכספים, ומנהל העמותה נדרש לבחור בין טובת העמותה ובין מטרות אחרות.