"זה ייגמר בבית דין"

משה טרי, יו"ר רשות ני"ע, רוצה להיפרד ממנהל מחלקת החקירות שלו, גיורא הרטוג. בינתיים, הם מתכתבים

גיורא הרטוג, מנהל מחלקת החקירות של רשות ני"ע, ייאלץ, ככל הנראה, להיפרד מתפקידו: יו"ר הרשות, משה טרי, מבקש לפטר אותו מתפקידו. הרטוג, בינתיים, נאחז בקרנות המזבח, אלא שגורמים שונים שמעו את טרי מתבטא, בהזדמנויות שונות, ש"זה ייגמר בבית הדין". לפני כחודש קיים טרי שימוע להרטוג, במהלכו פרס בפניו האחרון טענות ונימוקים, שלפיהם אין לפטרו. הרטוג מיוצג ע"י עו"ד אלי זהר.

הרטוג נכנס לתפקידו לפני למעלה משש שנים. הוא הובא ע"י יו"ר הרשות הקודמת, מירי כץ. לא מעט גבות הורמו אז, כשכץ החליטה לבחור בהרטוג, שהיה בעל רקע בחקירות מצ"ח. כמי ששימש ראש מצ"ח, אך לא בעל רקע כלכלי כלשהו, הרטוג התקשה להיכנס לנעליו הגדולות של קודמו, ראובן קובנט, הזכור כמי שהוביל עשרות חקירות אגרסיביות נגד פעילים בשוק ההון, בשנתיים הסוערות של הבורסה - בתחילת העשור הקודם.

במהלך כהונתו של הרטוג, עזבו מספר חוקרים את הרשות, וחלקם עברו לתפקידים ברשות מחוץ למחלקת החקירות, כמו עזר צפריר, שהיה בעצמו מועמד בזמנו לתפוס את מקומו של קובנט.

בתקופתו, מחלקת החקירות יצרה אולי פחות תיקים, אך זאת יש לתלות גם בירידת היקף הפעילות בבורסה. בין התיקים הבולטים שבכל זאת הפיקה הרשות בתקופתו: תיק דסק"ש, שהנאשמים בו הורשעו (תלוי בערעור) ותיק דלק, הממשיך להתנהל, לאחר שהתפוצצה עיסקת הטיעון בתיק. בפרקליטות מתלוננים כיום, שלא מגיעים אליהם תיקים לטיפול.

עם כניסתו של טרי לתפקיד יו"ר הרשות, החלו "חריקות" ביחסים בינו לבין הרטוג, גורמים שונים טוענים, כי כבר בהתחלה, היה ברור שהשנים לא מדברים באותה השפה ולא משדרים על אותו גל. לפני כחודש, שהו בכירים בקהילה העסקית בארה"ב במסגרת משלחת שנכחו בה הן טרי והן הרטוג. הנוכחים האחרים, ראו את חוסר הכימיה בין השניים והיה די ברור שהם לא יכולים לעבוד יחד.

מקורבי הרטוג טוענים, שטרי, כמי שבא מהקהילה העסקית, הוביל אג'נדה אזרחית חזקה, על חשבון אג'נדה פלילית, וקו מתון בחקירות. בין היתר, הקים ועדה שתמליץ על שורת עבירות שניתן להמירן לדין מינהלי, כדוגמת הכופר במס הכנסה

מנגד, טוענים מקורבי טרי, כי הרטוג הוא דווקא זה שהוביל קו מתון בחקירות. לא אחת עצר חקירות, והתנהל בחוסר יצירתיות ושלומאליות. באשר לאכיפה האזרחית, טוענים מקורבי טרי, הרי שבהתייעצות עם המישנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי), דידי לחמן-מסר, לאור התארכות הדיונים הפליליים בבתי המשפט, והזיכויים הרבים, בין היתר כתוצאה מכך, הוחלט להגביר אכיפה מינהלית, מתוך מסקנה שיש בכך הרתעה גבוהה יותר לגבי אנשי עסקים.

את טענותיו, שטח טרי במכתב ששלח להרטוג ואשר קדם לשימוע, ובו בישר לו על כוונתו להביא לסיום תפקידו.

יש מי שנזכרו באפיזודה של טרי עם מיכל ברק-נבו - לשעבר ראש מחלקת האכיפה ברשות ני"ע וכיום שופטת בית משפט השלום בת"א. טרי שלח לה מכתב ובו הודיע על רצונו, כי תסיים את תפקידה. גורמים משפטיים טוענים, כי הפרקליטות התייצבה אז לצידה, והבהירה לטרי כי החוק אינו עומד לצידו במקרה הזה.

בסופו של דבר, הם הגיעו להסדר לפיו ברק-נבו תישאר בתפקידה עד שתמונה לשופטת. מקורבי טרי אומרים, כי ברק-נבו ביקשה להקפיא את העניין, בטענה כי הדבר עלול לחבל בסיכוייה להתמנות כשופטת. כך או כך, טרי משך את מכתב הפיטורין שלו.

הרטוג ממתין כעת לתוצאות השימוע שערך לו טרי. פרקליטו, זהר, סירב להגיב. גם ברשות סירבו להגיב.