זכייני ערוץ 2 לבג"ץ: להפסיק את שידורי ערוץ המזרח התיכון

הזכיינים טוענים כי חל מפנה באופן פעילותו של הערוץ, ועכשיו הוא מכוון את שידוריו לקהל הישראלי בלבד * הערוץ משדר פירסומות, הפוגעות בהכנסותיהם של הזכיינים

זכייני ערוץ 2 דורשים משרת התקשורת וממועצת הכבלים לאסור כליל על חברות הכבלים להעביר את שידורי ערוץ המזרח התיכון (METV), או לחילופין להמשיך לשדרם אך ללא תרגום או דיבוב לעברית של תוכניות או פירסומות.

כך עולה מעתירה לבג"ץ שהגישו היום שידורי קשת, רשת וטלעד באמצעות עו"ד רון גזית נגד שרת התקשורת, מועצת הכבלים, 3 חברות הכבלים - תבל, ערוצי זהב ומת"ב, ונגד חברת ME טלוויז'ן מניקוסיה, קפריסין, שהיא בעלת והמפעילה של תחנת המזרח התיכון שנמצאת בדרום לבנון, וחברת צ'רלטון הישראלית שמוכרת זמן פירסום בערוץ, ובעלת זכויות על משחקי ספורט המשודרים שם.

לטענת זכייני ערוץ 2, מזה מספר שנים מתאפשר למנויי תחנות הטלוויזיה בכבלים לצפות בשידוריה של METV המשודרים בערוץ 24 בכבלים, על פי היתר מכוח כללי הבזק.

זכייניות הכבלים מעבירות את שידורי METV באמצעות רשת הכבלים מכוח ההיתר שניתן להן כאשר השידורים בוצעו מחוץ לישראל, כמו כל ערוץ לווייני אחר.

אלא שלטענת ערוץ 2, כשניתן ההיתר שידרה התחנה ממרג' עיון שבדרום לבנון ושידוריה בשפה העברית או האנגלית נועדו לאוכלוסיה המקומית של דרום לבנון, ולאוכלוסיה דוברת עברית, כאשר אופי פעילותה של METV במשך אותן שנים היה התנדבותי-דתי-נוצרי תוך התמקדות בשידורים מיסיונריים ושידורים למשפחה.

ואילו לאחרונה, הם טוענים, חל מפנה באופי פעילותה של METV, ומתחנה מקומית שהשידורים לישראל אינם עומדים בראש מעייניה, החלה METV להתמקד בהדרגה בשידורים המכוונים ישירות לקהל בישראל, כולל שידורים דוברים עברית תוך התמודדות רצינית על אחוזי צפייה של הציבור בישראל.

במסגרת שידורים אלו, שמיועדים (לטענתם) באופן ישיר לקהל בישראל, משולבות פירסומות בעברית, אשר ברור כי אף הן מיועדות אך ורק לקהל בישראל, ואשר מכירת זמן הפירסום, נעשית על ידי חברת צ'רלטון, שמשווקת את זמן הפירסום באמצעות משרדיה הנמצאים בישראל.

בנוסף, בשעות הפריים משודרות חלק מהתוכניות של METV מאולפנים הנמצאים בישראל, כאשר השידורים מישראל ומחוצה לה מועברים לרשת הכבלים באמצעות לווין. דהיינו, השידורים מהאולפן בישראל משודרים לתחנה במרג' עיון באמצעות לווין ומשם הם מועברים באמצעות הלווין לרשת הכבלים של זכייניות הכבלים ולבתי המנויים.

לטענת זכייני ערוץ 2, השינוי באופי ובמהות שידורי שהתחנה מדרום לבנון, והעובדה שפעילותה מפירה למעשה את תוכנם של ההיתרים שניתנו - יש להפסיק לשדרה.

כך, נטען כי סעיף 45 לכללי השידור קובע כי "שידורי חוץ יוגדרו כשידורים הניתנים לציבור שמקורם מחוץ לישראל הנקלטים מן האוויר לרבות שידורים מלווינים". מאחר וחלק מהותי מן השידורים של METV, טוענים זכייני ערוץ 2, מקורם בישראל, הרי יש להפקיע את ההיתר שניתן.

גם אם היה מקור כל השידורים של התחנה מחוץ לישראל, הם טוענים, היה צריך לבטל את ההיתר, מאחר ואופי השידורים כיום - שידורים בשפה העברית המיועדים במיוחד לציבור בישראל ומלווים בפירסומת מסחרית בעברית - שונה בתכלית מאופי השידורים שהיו כשניתן ההיתר.

כל אלה טענות קשות, אולם ברור כי ליבת הטענות של זכייני ערוץ 2 אל הערוץ הלבנוני קשורה למאבק על עוגת הפירסום.

ההיתר שניתן לחברות הכבלים לשדר שידורים שמקורם מחוץ לישראל, לא נועד לאפשר הקמת ערוץ מסחרי שלישי בדרך עקיפה ללא מכרז, ללא זיכיון, ללא פיקוח ציבורי וללא חובות ומטלות המוטלים מכוח החקיקה הישראלית על כל גופי השידור בישראל, הם טוענים.

בסעיף 6 מ"ה (1) לחוק הבזק, נקבע כי שידורים כוללים בדרך כלל תשדירי פירסומת למוצרים או לשירותים המשווקים בעיקרם בישראל, חזקה עליהם שהם מיועדים בעיקרם לציבור בישראל. כמו כן נקבע בסעיף 6 מ"ה (2) לחוק הבזק כי שידור לוויני שמקורו בישראל חזקה עליו שהוא מיועד לציבור בישראל.

שידורי METV הינם שידורים המיועדים בעיקרם לציבור בישראל, ובעלי הערוץ לא קיבלו כל רישיון מהשר הממונה, והשידור המועבר באמצעות רשת הכבלים הינו שלא כדין.

עוד קובע סעיף 6 כ"ד (א) לחוק הבזק כי "בעל זיכיון לא יכלול פירסומת בשידוריו". וסעיף 81 לחוק הרשות השנייה מקנה זכות לשדר פירסומות לזכייניות הערוץ השני בלבד, ואין כיום כל גוף בעל זיכיון לשידורי טלוויזיה הרשאי לשדר פירסומות בשידוריו השונים, נטען.

זכייני ערוץ 2 אף ביקשו כי ייערך בעתירה דיון מוקדם שכן "השידורים הפיראטיים של METV וזכייניות הכבלים מתקיימים כמעט מידי יום והנזק שנגרם כתוצאה מכך הוא עצום ויומיומי", טענו, וכל יום שעובר לא חוזר, ורווחי METV גדלים מידי יום על חשבון העותרות