פרופ` גושן: חוק ההגבלים בישראל יוצר "מחנק" עסקי

לדבריו, נקודת ההנחה בחוק היא שההסדר בין הצדדים פסול וחלה עליהם חובת ההוכחה לחוקיותו

חוק ההגבלים העסקיים במתכונתו הנוכחית מקפיא התקשרויות עסקיות. כך טוען פרופ` זוהר גושן, מומחה להגבלים עסקיים מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק ומהקרייה האקדמית בקריית אונו.

גושן טען, כי כיום יש פרשנות רחבה ביותר לחוק, ההופכת כמעט כל התקשרות עסקית להסדר כובל ומחייבת כמעט כל התקשרות בפנייה לממונה להגבלים עסקיים לקבלת פטור או בפנייה לבית הדין להגבלים עסקיים לקבלת אישור.

לדברי גושן, מציאות זו יוצרת מצב המקביל בתחום הפלילי לביטול חזקת החפות. "נקודת ההנחה היא שההסדר שלך פסול ואתה צריך לשכנע שהוא לא פסול. לעומת זאת, ההנחה בעולם היא שמה שאתה עושה הוא בסדר, אלא אם הרשות תוכיח שההסדר שלך פסול", אמר.

לדברי גושן, מציאות זו יוצרת "מחנק" בשוק העסקי. "כל פנייה יכולה להמתין חודשים למענה ובינתיים לא ניתן לעשות כלום", הוסיף.

גושן אמר, כי גם רשימת הפטורים הכלליים יוצרת המון אי-ודאות, כשהיא מחייבת את החברות בעלויות גדולות לצורך וידוא שהן מקיימות את התנאים.

לדבריו, הסוגיה הזו נדונה בבית המשפט העליון מספר פעמים, אלא שהעניין לא נפתר, אלא נותר מעורפל.

פרופ` זוהר גושן, מומחה עולמי להגבלים עסקיים, פרש מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית והצטרף לקריה האקדמית קרית אונו. הוא עשה את הדוקטורט באוניברסיטת ייל, ומשמש פרופסור מן המניין באוניברסיטת קולומביה. בין היתר, כיהן גושן כחבר ברשות ניירות ערך, כדירקטור בבנק דיסקונט, והוא מייעץ לפירמות מובילות בארץ ובעולם.