פורום ה-CFO יעתור לבג"צ ע"מ למנוע גבייה רטרואקטיבית של מס הבולים

ח"כ רצאבי: "אם פרשנות האוצר שהתיקון מאפשר לגבות מס בולים מכל מסמך החל ביוני 2003, הרי הדבר לא נאמר בישיבת הוועדה ויש בכך משום הטעיה של ועדת המשנה למסים שאני עומד בראשה"

פורום סמנכ"לי הכספים של החברות הגדולות במשק עומד לעתור השבוע לבג"צ נגד שר האוצר כדי למנוע משלטונות המס לגבות מס בולים באופן רטרואקטיבי עבור כל המסמכים שנחתמו בשנתיים האחרונות והמס לא שולם עליהם. זאת, על פי תיקון החוק שהתקבל במסגרת התכנית להבראת המשק ביוני 2003. הפורום טוען כי מדובר ב"תוספת מס דרקונית שנגבית בהליך לא תקין".

יו"ר ועדת המשנה למסים של ועדת הכספים ח"כ אהוד רצאבי (שינוי) שהעביר את התיקון אמר כי הוא איננו יכול למנוע את גביית המס לפי החוק שהתקבל. אבל אם נכונה טענת הפורום כי הפרשנות שנותן האוצר לתיקון היא בניגוד לאישור שנתנה הוועדה, בדעתו להבהיר זאת בפגישתו הקרובה עם הממונה על אגפי המסים איתן רוב.

רצאבי ציין כי "באישור שניתן לתיקון החוק לא היתה לוועדה כוונה להרחיב את תחולתו. הרחבת בסיס המס על כל מסמך היא בניגוד לדעת הוועדה ושר האוצר החותר להפחתת מסים לשם עידוד הצמיחה".

האוצר מסתמך על תיקון שקבע מי חייב בתשלום מס הבולים ובפועל נקבע כי המס ישולם גם על כל הסכם או זיכרון דברים ולא רק על מסמכים משפטיים שבוילו עד כה,
כגון חוזים ושטרות. לפני כשבועיים תבע האוצר מהחברות להצהיר על כל המסמכים שנחתמו על ידן מקבלת התיקון ולשלם את המס המגיע.

יו"ר הפורום נגה קינן טוענת כי החברות כמו ועדת המסים נפלו קרבן להטעיה. היא מצטטת מפרוטוקול הדיון בוועדה את נציגי מע"מ שאמרו כי "בחוק מס בולים אנחנו לא הולכים לעשות תיקון מהותי... ואין לנו רצון לגבות יותר ממה שאנחנו גובים כעת". אלא שדרישת האוצר לאחרונה מדברת על גביה נוספת מהחברות במשק של מס בגובה מאות מיליוני שקלים בשנה.

לטענת קינן האוצר איננו מוסמך לחייב את החברות להצהיר על המסמכים שנחתמו, ובכל מקרה היה עליו לדווח מראש לחברות על כוונתו לגבות את המס כדי שיוכלו להיערך לכך ולא לעשות זאת רטרואקטיבית מיום קבלת החוק.

קינן פנתה לח"כ רצאבי לבירור הסוגיה ונענתה במכתב מסוף השבוע שעבר בו הוא מבהיר כי ההסברים שקבלה ועדת המסים מהאוצר היו שהתיקון בחוק התבקש מאחר שהחוק לא קבע מי הצד חייב בתשלום מס הבולים לגבי רוב המסמכים, ובכך נמנעת הגביה המרבית.

לדברי רצאבי, "אם פרשנות האוצר שהתיקון מאפשר לגבות מס בולים מכל מסמך החל ביוני 2003, הרי הדבר לא נאמר בישיבת הוועדה ויש בכך משום הטעיה של ועדת המשנה למסים שאני עומד בראשה. אין בכוונתי לאפשר פרשנות מרחיבה מעבר למה שהיה נהוג קודם לכן באשר למסמכים החייבים במס בולים ומעבר לנאמר בדברי ההסבר לחוק. באישור התיקון התבקשה הוועדה לתת כלי גביה אך בוודאי שלא היה בכוונתה להרחיב את תחולת החוק".

רצאבי ציין כי האוצר התנגד ליוזמת החוק שלו לבטל את מס הבולים מאחר שבכוונתו לעשות זאת ממילא בצורה מדורגת מינואר 2005, "כך שאין היגיון להרחיב את בסיס החיוב במס בולים שהיא הטלת מס על כל מחזור המשק, בניגוד לדעת ועדת המסים ובניגוד מוחלט למהלכי שר האוצר להפחתת מסים כמהלך מעודד צמיחה".