חינוך חינם: נדחתה תביעת עיריית חולון לחייב אב לשלם 7,600 שקל אגרות חינוך

השופט: ניתן לחייב תשלום בהיקף של 100-200 שקל לשנה לילד באישור משרד הבריאות והכנסת

"חינוך חובה חינם פירושו לא רק חינוך בחינם, אלא גם שירותים נילווים מסויימים בהיקף מוגבל, אשר ניתנים בחינם". כך קובע שופט בית משפט השלום בתל-אביב, דניאל ארנסט. ארנסט דחה תביעה של עיריית חולון לחייב אב של תלמיד בבית ספר יסודי לשם אגרות חינוך של 7,600 שקל.

השופט ציין, כי התביעה אינה מתיישבת עם חוק חינוך חובה, הקובע חינוך חובה חינם, "שכן אם החינוך הוא חינם, כיצד ניתן לתבוע סכומי כסף עבור לימוד הילד בבית הספר".

ארנסט מציין, כי מתברר שלמרות שהחוק מגביל את הסכומים שניתן לגבות מהורי תלמידים, מוטלים תשלומים גבוהים על-ידי עיריות, בתי ספר וועדי הורים, שלא כדין.

לדברי ארנסט, החינוך הממלכתי במוסדות החינוך של המדינה מושתת על עיקרון היסוד של חינוך חובה חינם, באופן שלא רק מאפשר, אלא אף אוכף, רכישת חינוך והשכלה לכל ילד, על בסיס שוויון, בלא שחיסרון כיס ישפיע על אפשרות הגישה של הילד למוסדות החינוך.

ארנסט קובע, כי עלויות החינוך מוטלות על משרד החינוך ועל הרשות המקומית. לדבריו, החינוך הוא חינם למעט עלויות מצומצמות בסדר גודל של 100-200 שקל לשנה לילד, שניתן להטיל בכפוף לאישור מנכ"ל משרד החינוך וועדת החינוך של הכנסת. לדבריו, תביעה של 7,600 שקל נראית על פניה מופרזת ביותר.

ארנסט דחה את התביעה וחייב את העירייה בהוצאות הנתבע - 7,000 שקל.

(א 73154/98).