שיעור בהיסטוריה מאת דן ורדינון

בעל השליטה בחברת הטקסטיל ממשיך לשטוח את משנתו הפוליטית בדו"חות: "העוצמה האמיתית לא נמדדת רק בשימוש בכוח צבאי, צודק ככל שיהיה, אלא בתבונת המנצחים"

דן ורדינון, בעל השליטה בחברת ורדינון טקסטיל , לא התרגש מידי מחרם הצרכנים שהטילו עליו פעילים מהציונות הדתית על רקע סקירות הדירקטוריון שלו, שלוו בפרשנות פוליטית שמאלנית. עובדה - גם בדו"ח הרבעון השני מצא לנכון ורדינון לשטוח את משנתו הפוליטית, אלא שהפעם טרח לקטלג זאת תחת הכותרת "הערה אישית של יו"ר הדירקטוריון". זאת, לעומת הרבעונים הקודמים בהם הוצגה משנתו הפוליטית של היו"ר בדוח הדירקטוריון ללא הפרדה מהתוצאות הכספיות של החברה.

אז ורדיון אמנם עושה הפרדה כלשהי בין משנתו הפוליטית ובין תוצאות החברה, המשווקת כלי מיטה, מגבות וחלוקי רחצה, אך לא חוסך לקוראים סקירה היסטורית של מלחמות העולם והשלכותיהן על ימינו. וכך כותב ורדינון: "בעקבות המיתון שממשיך ופוגע בכלכלה ובחברה הישראלית, להלן מחשבות אחדות על כוח, שלום וכלכלה ועל תרומתה של תכנית מארשל לשלום.

"כידוע, אין עוד מדינה בעולם שגרמה אסון לעמנו ולשכונותיה כמו גרמניה בשתי מלחמות העולם. במלחמת העולם הראשונה, היא עמדה בראש מדינות הציר ונחלה תבוסה צבאית. בתום המלחמה, החליטו המנצחות, בהשראתה ובלחצה של צרפת, ללמד את גרמניה לקח שלא יישכח - במסגרת הסכמי ורסאי שנכפו על גרמניה נלקחו ממנה חבלי ארץ עשירים, נכפה עליה צמצום דרסטי של הצבא והוטלו עליה תשלומי פיצויים של עשרות מיליארדי מארק זהב. רוב ההיסטוריונים משוכנעים כי תחושת ההשפלה הנוראית שלה היו שותפים כל הגרמנים, ביחד עם הדרישות הדרקוניות מגרמניה, יצרו את האקלים הציבורי שהביא להרס הרפובליקה הדמוקרטית של ויימר.

"עלייתו של הימין המטורף של היטלר, שקרא מעל לכל במה להסרת חרפת ורסאי, הולידה את מלחמת העולם השנייה פחות מעשרים שנה לאחר מכן. לאחר מלחמת העולם השנייה, שבה הייתה גרמניה אחראית לזוועות הנוראיות ביותר שידעה האנושות, החליטה ארה"ב לנהוג אחרת. בניגוד לדרישות סטלין לפרק את גרמניה ולא לאפשר לה להתקיים כמדינה, ארה"ב הפעילה את תוכנית מארשל. במסגרת תוכנית זו הזרימה המנצחת הגדולה סכומי עתק לשיקום אירופה ההרוסה, כולל גרמניה המנוצחת. במקום להיות מושפלת, גרמניה זכתה לסיוע כלכלי אדיר. היום, קרוב לשישים שנה מתום המלחמה, ניתן לקבוע בברור כי דרך זו הביאה לתוצאות טובות יותר. הכלכלה הגרמנית פורחת והמלחמה ההיא נראית כסיוט רחוק.

"האם ישנם לקחים שניתן ללמוד מחכמתו של מארשל? נראה לי, כי העוצמה האמיתית היא זו שלא נמדדת רק בשימוש בכח צבאי, צודק ככל שיהיה, אלא בתבונת המנצחים. הענישה של הסכמי ורסאי לא מנעה את המלחמה הבאה ואילו תוכנית מארשל הנדיבה, גם כלפי אויב נורא ומתועב, סייעה להביא שלום אמת לאירופה".

דן ורדינון, האם הרגשת ירידה במכירות בעקבות ההצהרות של הציונות הלאומית הדתית?

"ממש לא, ואני חושב שהתוצאות העסקיות שלנו במחצית הראשונה של השנה מדברות בעד עצמן. כל הירידה במכירות ברבעון השני מיוחסת לעיתוי חג הפסח".

עם כל הכבוד, מה לסקירה היסטורית ולדוחות הכספיים של החברה?

"אני חושב שלא ניתן לנתק בן המצב הפוליטי לבין המצב הכלכלי, ממנו מושפעת גם החברה שלנו. אני מקווה שאולי מישהו בחלונות הגבוהים יקרא את מה שכתבתי וייפול לו האסימון".

ירידה חדה במכירות

אחרי הסקירה ההיסטורית והשלכותיה על מצבנו, מציגה ורדינון ירידה חדה בהיקפי המכירות לרבעון השני של השנה, בשיעור של 26% לעומת הרבעון המקביל, לרמה של 11.5 מיליון שקל. עם זאת, על בסיס חצי שנתי מציגה החברה דווקא שיפור בשורת ההכנסות, שבא לידי ביטוי בצמיחה של 9.2% לרמה של 29.6 מיליון שקל. "עיתוי חג הפסח מאד משמעותי מבחינתנו. מכיוון שהשנה, מרבית המכירות לחג התרכזו ברבעון הראשון ובשנה שעברה הן רוכזו ברבעון השני, ישנו עיוות בהשוואה בין רבעונים מקבילים. ההשוואה הנכונה היא על בסיס חצי שנתי, בו אנו מציגים גידול בהכנסות", אומר היום ורדינון.

שיעור הרווח הגולמי של החברה ברבעון השני עמד על 62%, לעומת שיעור רווח גולמי של 51.2% ברבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה עמד שיעור הרווח הגולמי של ורדינון על 57.3%, לעומת 51.7% בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי של החברה עמד על 292 אלף שקל לעומת 975 אלף שקל ברבעון המקביל, אך במחצית הראשונה של השנה הציגה החברה רווח תפעולי של 2.5 מיליון שקל, לעומת 428 אלף שקל במחצית המקבילה.

הרווח הנקי של ורדינון ברבעון השני עמד על 339 אלף שקל לעומת 1.2 מיליון שקל ברבעון המקביל ובמחצית הציגה החברה שורה תחתונה שהסתכמה ב-2.1 מיליון שקל, לעומת 691 אלף שקל במחצית המקבילה אשתקד. *