קליין: מורכבות הנושא החברתי מחייבת הקמת מטה לניהול יעיל של המדיניות החברתית

הנגיד: "על הממשלה להגדיר יעדים ארוכי טווח עבור המדיניות החברתית שלה, זהו תנאי הכרחי לדירוג תוכניות העבודה על פי סדרי עדיפויות"

"על הממשלה להגדיר יעדים ארוכי טווח עבור המדיניות החברתית שלה, זהו תנאי הכרחי לדירוג תוכניות העבודה על פי סדרי עדיפויות" כך אמר נגיד בנק ישראל, דוד קליין בכנס מעורבות המגזרים בשירותים החברתיים של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל.

לדברי הנגיד כימות המטרות נדרש כדי שאפשר יהיה להעריך מידי שנה האם ועד כמה התקדמנו בהשגת המטרה הזו. עוד אמר כי בנק ישראל הציע שני יעדים לטווח הבינוני: הגדלת שיעור התעסוקה - מספר המועסקים יחסית לאוכלוסייה בגיל העמידה לפחות עד לממדים המקובלים בממוצע במדינות ה-OECD, בעיקר באמצעות המגזר העיסקי, וכן צמצום ממדי העוני לשיעורים הטיפוסיים באירופה.

קליין ציין כי במידה ויעד הגדלת שיעור התעסוקה היה מושג היום ושיעור התעסוקה אצלנו היה דומה לממוצע המקובל בעולם, היה מספר המועסקים בישראל גדול בכ-400,000.

עוד אמר הנגיד כי לו היעד של צמצום ממדי העוני היה מושג היום ומספר המשפחות הנמצאות מתחת לקו העוני היה יורד לשיעורים המקובלים באירופה היה מספר המשפחות העניות פוחת ביותר מ-25%.

עוד לדברי קליין מורכבות הנושא החברתי מחייבת הקמת מטה, על ידי הממשלה, לניהול יעיל של המדיניות החברתית. תפקידי המטה יהיו לעקוב באופן שוטף אחר ביצוע מדיניות, להציע בהתאמות תוך שמירה על הראייה הכוללת, לתאם בין גופי הביצוע השונים, להביא נושאים לממשלה לצורך החלטה ולדווח אחת לרבעון לממשלה ולציבור על ההתקדמות בהשגת היעדים, כאשר האחריות לביצוע מדיניות זו מוטלת על משרדי הממשלה ושאר הגופים העוסקים.

עוד לדברי הנגיד, הקמתו של מטה זה תשקף את מחוייבותה של הממשלה לפעול בנחישות כדי לקדם השגת יעדים חברתיים במסגרת המדיניות הכלכלית להאצת הצמיחה המחייבת שמירה על שיעור יורד יחסית לתוצר של הוצאות מיסים, גרעון וחוב של הממשלה. עוד לדברי קליין תפקידה העיקרי של הממשלה הוא להתוות את היעדים בתחום המדיניות החברתית ולתת להם תוקף בהחלטות ממשלה, בחוקים ובתקנות.

לדבריו אין צורך ואף לא רצוי שהממשלה תבצע את כל התוכניות בתחום זה בעצמה. זאת מכיוון שכושר הביצוע של גופים פרטיים או של גופים ציבוריים הפועלים בגמישות מינהלית בתקציב נתון בדרך כלל טוב יותר. קליין הוסיף כי רצוי לחלק את המימון לתוכניות האלה בין משלמי המיסים בכללם לבין מקבלי השירות על פי קריטריונים עליהם יש להחליט וכן לשקול את השאלה מתי על הממשלה לרכוש את השירותים ישירות מהספק או לעשות זאת באמצעות מתן שוברים יעודיים למקבלי השירות.

לדברי קליין כדי לראות את הצורך בהקמת מטה מתאים צריך לזכור כי על מנת להתקדם בהשגת מטרות במדיניות החברתית על הממשלה להפעיל בו זמנית מיגוון של מכשירי מדיניות בהם צמצום התמריצים להישאר מחוץ למעגל העבודה, הסרת החסמים המונעים כניסה למעגל העבודה, הפעלת תוכניות הכשרה מקצועית, שירות תעסוקה, וייעוץ בבחירת מקצוע. כמו כן נקב גם בתוכניות תומכות ביציאה לעבודה כמו מעונות יום, צהרונים, הסעה למקומות עבודה, חיבור הפריפריה למרכזי תעשיה בתחום השקעות בתחבורה, הגדלת התמורה לעבודה של מיעוטי השכלה באמצעות מס הכנסה שלילי, וכן הכשרה יהודית שלהם להחלפת עובדים זרים ובמידת הצורך השלמת השכלה בסיסית, המשך והרחבת הטיפוח של מפעלים קטנים ובינוניים ע"י טיפול כולל (ליווי ניהולי ומימון) ועוד.