תעשיינים פלשתינים מארז מאיימים בבג"ץ: "לפצותנו כמו את הישראלים"

טוענים: חוזי החכירה שלנו זהים לחוזים שיש לבעלי העסקים הישראלים באזור, ולכן כל הסדר עמם צריך לחול גם עלינו

עשרה יזמים פלשתינים בעלי קרקעות מאיזור התעשייה ארז מתכוונים לפנות לבג"ץ בימים הקרובים בתביעה לקבל מישראל פיצויים השווים לאלה שישולמו לבעלי עסקים ישראליים באיזור, ולפי אותם קריטריונים. זאת, לאחר שמכתבים שנשלחו למשרדי התמ"ת והמשפטים בנושא לא נענו, ולטענתם קיימת התעלמות מוחלטת מהם בכל הנוגע לסוגיית הפיצויים.

בפנייתם לשר התמ"ת ולשר המשפטים, באמצעות עורך דינם יוסף תמיר, נטען, כי בעלי העסקים הפלשתיניים באיזור התעשייה ארז מחזיקים בחוזי חכירה ופיתוח עם מדינת ישראל, הזהים לחלוטין עם החוזים שיש לבעלי עסקים ישראלים. לכן הינם זכאים לכך שכל הסדר שייעשה עם בעלי העסקים הישראלים יחול גם עליהם.

אולם, בפגישות שהתקיימו עם נציגי משרד המשפטים נמסר לעו"ד תמיר, כי נושא בעלי העסקים הפלשתיניים לא עלה כלל לדיון, וכי לא ידוע מה קורה בנושא זה.

"מרשיי השקיעו את מיטב כספם באיזור התעשייה, ואין כל סיבה משפטית, הגיונית או מוסרית, להפלותם לרעה", אומר תמיר. לדבריו, ישראל יזמה ועודדה באופן אקטיבי רכישת קרקעות באיזור על ידי בעלי עסקים פלשתינים, בין היתר מתוך מגמה ליצור מקומות עבודה לפלשתינים ולקדם אינטראקציה בין הציבור הישראלי לפלשתיני על בסיס עסקי.

כמאל עבד, יו"ר ועד היזמים הפלשתינים באיזור התעשייה ארז אמר ל"גלובס", כי המפעלים הפלשתיניים (90 מפעלים, מתוכם 30 בעלי קרקעות והיתר שוכרים) ספגו מכת מוות ובמידה וישראל אינה יכולה להתחייב לכניסה חופשית של פועלים פלשתינים לאיזור התעשייה כפי שהיה עד תחילת שנת 2004, יש לסגור את האיזור מיד, ולשלם פיצויים לתעשיינים משני הצדדים.

לדבריו, כיום מאפשרת ישראל כניסת 600-700 פועלים פלשתינים בלבד לאיזור התעשייה בהשוואה ל-5,000 שנכנסו מדי יום עד סוף שנת 2003, ולעיתים תכופות נמנעת כניסת הפועלים לחלוטין למשך מספר ימים. רבים סגרו את המפעלים בארז וחזרו לרצועת עזה, אולם הדבר קשה מאחר ואין ליזמים הפלשתיניים כסף נזיל שיאפשר פתיחת מיזמים חדשים.

היזמים הפלשתיניים נמצאים כעת במצב של המתנה לפיצויים והם דורשים שיחולו עליהם כאמור אותם קריטריונים שחלים על הישראלים. עבד סבור, כי את הפלשתינים יש לפצות אף בשיעור גבוה מזה של בעלי המפעלים הישראליים, בשל העובדה שפעמים רבות התאפשרה כניסת ישראלים לאיזור התעשייה בשעה שהיא נמנעה מהפלשתינים (פועלים ובעלי המפעלים), דבר שגרר גם מכת גניבות במפעלים הפלשתיניים השוממים. בנוסף, יש להתחשב גם בעוגמת הנפש שנגרמה בשל מה שמכנה עבד "ההשפלות במחסומים".

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה, כי הנושא בבדיקה.