חברה זרה מבקשת מביהמ"ש להורות למכס להשיב לה אונייה שנתפסה על ידו

טוענת כי עיכוב האונייה בניסיון לגבות ממנה קנס של למעלה מ-475 אלף דולר, הינה עונש שלא על פי דין ופגיעה בזכות הקניין שלה

רינה הולדינגס, חברה מאיי מרשל, פנתה לבית המשפט המחוזי בת"א בבקשה לעתירה להורות לאגף המכס להשיב לידיה את האונייה רינה I, הקשורה בנמל אשדוד והתפוסה על ידי המכס, וזאת כנגד הפקדת ערובה בסך 13,730 דולר.

בפנייה לבית המשפט נאמר, כי לפני כחודש, במרחק של כ-12 מילין ימיים מחופי המדינה, השתלטו נציגיו של אגף המכס על האונייה, תפסוה והובילוה לנמל אשדוד, בשל חשד כי אונייה בבעלות ישראלית בשם רינה I, המפליגה דרך קבע מטורקיה לנמלי הים בישראל, פורקת מול חופי ישראל סיגריות החשודים כמוברחים.

לדברי העותרת, גובה המכס באשדוד הודיע לה כי האונייה רינה I שבבעלותה שימשה בהברחת הסיגריות, וכי בכוונתו לדרוש כי תשלם לו קנס של למעלה מ-475 אלף דולר, ועוד הודיע כי האונייה מעוכבת בנמל.

לדברי המבקשת, היא פנתה אל המכס בדרישה להחזרת האונייה לחזקתה תמורת הפקדת ערובה בגובה שווייה של האונייה בסך של 20 אלף דולר, אולם המכס לא השיב לפנייה זו. המבקשת טוענת כי נדמה לכאורה שאין המשיב לסרב להחזיר את החזקה בעולם, אלא המחלוקת היא בדבר שווייה. המבקשת טוענת כי שווייה של האונייה עולה במקרה הטוב על 13,730 דולר, והאונייה תפוסה ומעוכבת על ידי גובה המכס באשדוד מזה חודש, כאשר על האונייה צוות של 8 אנשים.

המבקשת טוענת, באמצעות עו"ד דן סלע, כי המשך עיכוב האונייה ששווייה אינו עולה על 13,730 אלף דולר בניסיון לגבות ממנה קנס של למעלה מ-475 אלף דולר, הינה לא רק עונש שלא על פי דין, אלא פגיעה חמורה בזכות הקניין שלה במידה העולה מונים רבים על הנדרש. הבקשה נקבעה לדיון ליום 14.9.04.