הג'וב החדש של עמוס ערן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת יצחק רבין

ערן ינהל את הסטארט-אפ הישראלי טיסרה שנסחר בוול סטריט * בעלי מניות טיסרה נקלעו לחילוקי דעות עם ויקי רבנו, מנכ"ל החברה, שעזבה

לא תמצאו אנשים רבים ששמעו על חברת Tissera (סימול: TSSR.OB), אבל הטכנולוגיה של החברה נשמעת מבטיחה. החברה מפתחת שיטות להשתלת רקמות ואיברים, אשר מבוססות על טכנולוגיות של שימוש בתאי גזע עובריים והיא הוקמה על בסיס עבודתו ומחקריו של פרופ' יאיר רייזנר ממכון ויצמן למדע. לא בטוח שמעטים שכן שמעו על החברה, כן יודעים שהיא ציבורית. טיסרה נכנסה לוול סטריט במהלך מיזוג הפוך לשלד בורסאי והיא נסחרת כיום בשווי של כ-9 מיליון דולר ברשימת הבולטין בורד.

למרות השקט התקשורתי, מאחורי הקלעים של החברה נשמעים רעשים. החודש הועזבה מנכ"ל החברה, ויקי רבנו, מתפקידה לאחר שנתגלעו חילוקי דעות בינה ובין בעלי המניות העיקריים של החברה, משה אלאלוף, אפי שגיא ואריאל מליק. השלושה היוו בעבר את קבוצת מגלן, אולם היא פורקה לאחר שגם שם הדברים לא זרמו על מי מנוחות ונתגלעו, ככל הנראה, חילוקי דעות.

"בעלי המניות ואני לא ראינו עין בעין את המשך ניהול החברה באספקט של סדרי עדיפויות", אומרת רבנו, "לא הסכמתי לדברים שהם רצו וההיפך, ולכן נפרדו דרכינו. חילוקי דעות בין יזמים שהם בעלי מניות ובין מנכ"ל אינם דבר חדש ולכן אני לא רואה בכך משהו חריג. הם, כמובן, מצפים שמחיר המניה ידבר והמנכ"ל דואג יותר לחברה. מכל מקום, אני יכולה לומר שאני מרגישה טוב עם העזיבה".

בינתיים, החברה תרה אחר מנכ"ל אך הביאה "קליבר" רציני לתפקיד מנכ"ל זמני ויו"ר החברה. מדובר בעמוס ערן, מי שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופה הראשונה שבה שימש יצחק רבין כראש ממשלה, באמצע שנות ה-70. כיום משמש ערן כיו"ר קרן הפנסיה עתודות.

קבוצת מגלן הייתה מעורבת במספר עסקות דומות בהן חברות בשלבים שונים מבצעות מיזוג הפוך. בין החברות ניתן למנות את פלוריסטם (שגם שם המנכ"ל, אירית ארבל, עזבה את תפקידה, אך על רקע אחר); Zone4Play וחברה נוספת בשם Serapis שגם היא מתעתדת לצאת אל הבורסה האמריקנית. האסטרטגיה של מגלן היא לזכות בתשואה גבוהה על המניות הציבוריות אולם בינתיים, שלושת השותפים לשעבר עדיין לא הצליחו לעשות כן.

מה הפריע כל כך לשלושה בטיסרה? "אם תסתכלי על הדו"חות שפורסמו תביני בעצמך", אומר אפי שגיא, "התשובה נמצאת באותיות הקטנות". שגיא דוחה את השמועות בנוגע לסכסוך בין חברי מגלן ואומר רק כי "החברה אינה פעילה ואין בינינו התכתשות". לגבי ערן אומר שגיא: "עמוס הוא ללא ספק משב רוח רענן בחברה והוא ייקח את הטכנולוגיה שלה קדימה". יצוין כי מאז הקמתה, טיסרה לא ייצרה כלל הכנסות.

ערן, בן 68, מכהן כיום גם כיו"ר ועדת ההשקעות של כלל ביטוח. בראשית שנות ה-70 הוא היה מנכ"ל מבטחים ובהמשך, כאמור, מונה על ידי ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, למנכ"ל משרד ראש הממשלה. ערן שימש גם כיו"ר רשפ"ת במשך 7 שנים וכיום הוא דירקטור בדלק קידוחים, במדיסל ובחברות הבנות של האחרונה.

"בעלי המניות פנו"

ערן הוא מיזמי חברת הביוטכנולוגיה XTL, והיכרותו עם רייזנר נערכה בתקופה זו, כאשר גם כיום משתמשת XTL במחקריו של רייזנר. "שנינו כיהנו כדירקטורים בחברה ופרשנו ממנה יחד, ארבע שנים לאחר הקמתה", אומר ערן. בכל הנוגע לטיסרה ערן עדיין בודק את השטח. "נכנסתי לתפקיד בחברה ב-7 בספטמבר. אני עדיין בתהליך למידה ולא יכול לומר דבר לגבי תחזיות, עד שלא אלמד את הנושא".

לדברי ערן, "כל בעלי המניות פנו אליי וביקשו ממני להיות יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל החברה בפועל. שקלתי את העניין לעומק, בדקתי את הנושא והחלטתי לאחר כמה ימים להיענות להצעה. את ויקי אני לא מכיר ונפגשתי איתה בפעם הראשונה רק לאחרונה, כך שגם לעבר של החברה אני לא יכול להתייחס. כעת, אני אקבע מחדש את מדיניות הדירקטוריון ונייסד מערכת שתפעל למימוש המדיניות הזו. כמו כן, אני מחפש מנכ"ל שייכנס לנעליה של ויקי וינהל את החברה".

טרם החלטתו, משחזר ערן, הוא ביקר במכון ויצמן ובדק את העבודה המחקרית. "הרעיון הבסיסי מאחורי החברה הוא למצוא פתרון למחסור הקיים באיברים להשתלות. החברה מתמודדת עם השאלה כיצד ניתן להשתמש באיברים מולדות של חזירים ובשלב זה היא מבצעת ניסויים בשלושה איברים: כליה, לבלב וטחול. ראיתי את מערכת הניסויים שנעשתה בעכברים ובשלבים הבאים יהיו גם ניסויים בקופים ובבני אדם. כמובן, שמדובר במשהו שיקרה בעוד מספר שנים ולכן אני מעדיף שלא להתייחס בשלב זה בצורה פרטנית לתוכניות". לדבריו, בחברה יש 4 עובדים כאשר כל המחקר נעשה במכון ויצמן בצורת אאוטסורסינג. במכון ישנו צוות של 15 איש שאחראי על המחקר.

בסיום הרבעון הראשון היו לטיסרה 5.2 מיליון דולר בקופה, בעקבות גיוס מוצלח שביצעה בתחילת השנה, בהיקף 5.5 מיליון דולר. "הסכום הזה יאפשר לנו לעבוד כמה שנים טובות", מעריך ערן. בעקבות הגיוס קיבלה רבנו בזמנו בונוס של 110 אלף דולר. בנוסף הספיקה רבנו, טרם עזיבתה, לממש מניות של החברה ברווח משוער של כ-2 מיליון דולר.

סטארט אפ נוסף של קבוצת מגלן שביצע מהלך מיזוג הפוך הוא, כאמור, Zone4Play. החברה עוסקת בפיתוח פלטפורמות למשחקים בטלפונים סלולריים וטלוויזיה אינטראקטיבית והיא מוזגה לתוך השלד הבורסאי Old Goat. החברה הפסידה ברבעון השני של השנה 330 אלף דולר והציגה הכנסות של 190 אלף דולר. ממש כמו טיסרה, גם Zone4Play ביצעה גיוסים בעת היותה ציבורית - 1.2 מיליון דולר באפריל ומיליון דולר נוספים באוגוסט. לדברי שגיא, הוא כבר אינו מעורב בחברה זו למעלה משנה וכן בפלוריסטם. זו האחרונה הגיעה לוול סטריט לפני יותר משנה לאחר מיזוג הפוך עם השלד הבורסאי A.I Software. כיום מנוהלת החברה על ידי ד"ר מנחם (מנדי) זאבי לאחר עזיבתה של ארבל במסגרת חילוקי הדעות עם בעלי המניות. החברה מנהלת בימים אלה מגעים לקראת גיוס פרטי ממשקיעים ישראליים. גם פלוריסטם, כמו טיסרה, הוקמה על בסיס מחקרים אקדמיים. במקרה של פלוריסטם, היא הוקמה על בסיס פטנטים שפותחו בטכניון ומכון ויצמן בנוגע להרחבת תאי גזע המשמשים להשתלת מוח עצם. *