גוגל מפתחת דפדפן שיתחרה באקספלורר של מיקרוסופט

על פי דיווחים בארה"ב, גוגל גייסה כמה עובדים לשעבר במיקרוסופט * ובינתיים, האקספלורר מאבד נתח שוק מול הדפדפן של מוזילה

בכמה אתרי אינטרנט ובלוגים (יומנים מקוונים) פורסמו בימים האחרונים התרשמויות שונות שלפיהן גוגל מפתחת כלים חדשים ברשת. השמועות התחזקו בעקבות דיווח בניו יורק פוסט, שעל פיו ארבעה אנשים שעבדו בחטיבת דפדפן הרשת של מיקרוסופט גויסו לאחרונה לעבודה בגוגל. בדיווח נכתב כי על פי הערכות, אחד המגויסים החדשים, אדם בוזוורת`, החזיק בתפקיד מפתח בפיתוח האקספלורר. בנוסף גויס גם ג`ו בדה, שהיה שייך לצוות שעבד על אבלון (Avalon), מערכת הממשק של לונגהורן, הגרסה הבאה של מערכת ההפעלה מבית מיקרוסופט. גם מפתח בכיר לשעבר בסאן מיקרוסיסטמס גויס לאחרונה לגוגל.

משקיפי תעשייה אומרים כי גם העובדה שגוגל אירחה השנה במטה שלה את "The 2004 Mozilla Developer Day" היא ראויה לציון ומשמעותית בהקשר זה. לדברי משקיף גוגל ג`ייסון קוטק, העניין של גוגל במוזילה משמעותי גם מסיבה נוספת. לדבריו, העבודה שגוגל עושה ב- Gmail וב-Blogger מוכיחה כי היא מזהה עניין בבניית תוכנה שתהיה יותר דומה לתוכנות שולחניות מוכרות מאשר ליישומי רשת. קוטק אמר עוד כי הניסיון שצוברת גוגל, הנבנה על ניהול Gmail ו-Blogger , יסייע לה מאוד בכל מאמץ לבניית דפדפן. כתוצאה מכך עשויה העבודה של מוזילה לשמש כבסיס לדפדפן שתבנה גוגל.

הראיה המשכנעת ביותר באשר לכוונותיה של גוגל מגיעה מהעובדה שבאפריל האחרון רשמה גוגל את שם הדומיין gbrowser.com. משקיפי תעשייה מעריכים כי gbrowser.com מתייחס ככל הנראה לתוכנת דפדוף או לתוכנית המחפשת אחר קבצי מוזיקה או תמונה. ייתכן, הם אומרים, שזה יכול אף להיות השם הציבורי של מערכת חיפוש אישית, המוכרת בשם הקוד פופין (Puffin), מערכת שעל פי השמועות גם מיקרוסופט עובדת עליה.

דוברת גוגל אמרה כי מדיניות החברה היא להימנע מלהגיב על שמועות או ספקולציות.

נטסקייפ חוזר?

במקביל, בפעם הראשונה מזה שבע שנים נרשם כרסום במעמדה המונופוליסטי של מיקרוסופט בשוק דפדפני האינטרנט. לפי נתונים של WebSideStory, אתר אינטרנט המתמחה בניתוח התפתחויות בעולם ההיי-טק, ירד נתח השוק של מיקרוסופט בשוק הדפדפנים מ-95.6% ביוני ל-93.7% בספטמבר.

מספר המשתמשים בדפדפנים מתוצרת חברת מוזילה (Mozilla), המבוססים על קוד פתוח ומורדים מהרשת חינם, עלה מ-3.5% ל-5.3%. מקורו של פרויקט מוזילה בעבודה שעשו ב-AOL על מה שפעם היה דפדפן האינטרנט נטסקייפ.

ביזנסוויק, שמפרסם את הנתונים הללו בגיליונו החדש, מציין כי הסיבה לדרישה המוגברת לדפדפני "מוזילה" היא האבטחה המוגברת שהם מציעים. ב-19 בספטמבר דיווחה חברת סימאנטק לביטחון תוכנות כי מספר הווירוסים החדשים שמכוונים נגד מערכת ההפעלה "חלונות", ונגד דפדפני אקספלורר הכללולים בה, עלה ל-5,000 במחצית הראשונה של 2004, בהשוואה לאלף וירוסים בתקופה המקבילה אשתקד.

נוסף לכך, גוף פדרלי הקרוי הצוות לכוננות חירום בתחום המחשבים, הזהיר את קהיליית הגולשים להפסיק להשתמש בדפדפני אקספלורר בעקבות הודאה של מיקרסופט על כך שקיים כשל מובנה בדפדפן שמאפשר להאקרים ולסרסורי פרסומות מקוונות להשתיל תוכנות ריגול או תוכנות פרסומות (adware) במחשבים של עשרות מיליוני משתמשים בעלי "חלונות" בלי הסכמתם ובלי ידיעתם.

בהיעדר תוכנות מגן, ולפעמים למרות קיומן, פותחים הסוסים הטרויאניים האלה מחשבים לשיטפון אדיר של פרסומות מקוונות, שמבצבצות על המסך מדי שניות והופכות את גלישה למשימה בלתי אפשרית. תוכנות אלה מעבירות מידע על דפוסי הדפדוף של המשתמש שבמחשבו הושתלו, לרבות מידע על האתרים שבהם ביקר, לקבלני פרסום, לכאורה כדי למקד את הפרסומות המתאימות לאנשי המתאימים. למעשה, חלקן מסוגלות להעביר דיווחים על עסקות, לרבות מספרים של כרטיסי אשראי.

לדברי ביזנסוויק, חברת "מוזילה" מקווה שעסקיה יקבלו תנופה בחודשים הקרובים עם השקתו של דפדפן חדש מתוצרתה, פיירפוקס 1.0. זהו דפדפן בעל מהירות-על שאינו חשוף כמעט לבעיות של וירוסים. משתמשים הורידו מהרשת 1.3 מיליון יחידות של הגרסה המקדימה לפיירפוקס 1.0 מאז 14 בספטמבר.

לבכורת מיקרוסופט בשוק הדפדפנים לא נשקפת כמובן שום סכנה, לפחות לא בשלב זה, מדגיש ביזנסוויק. מיקרוסופט טוענת, כי תיקונים מעודכנים ל"חלונות XP", שהושקו באוגוסט, אמורים לצמצם משמעותית את פגיעות "חלונות" להתקפות. אך אם המשתמשים לא יחושו בשיפור דרמטי באיכות הגלישה, דפדפן פיירפוקס באמת עשוי לתפוס רוח גבית ואולי אפילו לעקוף את האקספלורר בסיבוב.