היקף עיסקאות החברות הישראליות באולימפיאדת אתונה - 220 מיליון דולר

ישראל מהווה יעד מס 1 ליצוא היווני בין מדינות המזרח התיכון, ויוון ממוקמת במקום ה-8 בין מדינות האיחוד האירופי מבחינת החשיבות ליצוא הישראלי

היקף העסקאות של חברות ישראליות באולימפיאדת אתונה הקיץ, הגיע ל- 220 מיליון דולר, כולל פרויקטים של אבטחה וייעוץ, ומכירת סחורות ושירותים. כך אמר הנספח המסחרי של משרד התמ"ת באתונה, מיכאל חורי, עם הענקתם בסוף השבוע של אותות האולימפיאדה, תעודות הוקרה לחברות ישראליות שהיו מעורבות בפרויקט האולימפי, ע"י שגריר ישראל ביון, רם אבירם.

האותות הוענקו ל-15 חברות ישראליות ויווניות, בחתימת שר התמ"ת אהוד אולמרט, כהערכה על תרומתן לחיזוק קשרי הסחר בין ישראל ליוון. בטקס השתתפו בין היתר סגן שר הפיתוח היווני, מר פאפאתנאסיוס, מזכיר הוועדה המארגנת של האולימפיאדה מר קפראלוס שמונה לאחרונה לנשיא הבורסה של אתונה, מנכ"ל מספנות ישראל, אבי שחף, ונציגי חברות ח. מר, מוטורולה, אלביט, נטפים, פלר ואיי.אס. די.אס.

החברות שקיבלו את אות האולימפיאדה הן מספנות ישראל, ח. מר, מוטורולה, נטפים, אלביט, פלרם, ISDS, מגל, Hellenic Shipyards SA ; One Siemens(Greece); Yialipsos Ltd; Gallop Skylight ; ISDS Hellas; Prometheus Gas (Greece); Theon Sensors SA.

חורי ציין עוד, כי תחומי הפעילות המרכזיים של החברות הישראליות באולימפיאדה היו אבטחה, טכנולוגיית מידע, איכות סביבה (תשתיות ונוף), בנייה (של חלק מגג באצטדיון האולימפי), מספנות ישראל זכתה בפרויקט לבניית שלוש ספינות למשמר החופים היווני בשיתוף מספנות יוון, בעסקה ששוייה מוערך בכ-80 מיליון דולר, מוטורולה, ח.מר ואלביט מערכות היו חלק מקונסורציום אמריקאי- גרמני SAIC-SEIMENS שסיפק את כל מערך האבטחה לרבות מערכת השליטה והאבטחה (ה- C4I ).

חברת נטפים ביחד עם החברה היוונית יאליפסוס, ביצעו כ-70% מבניית מערכות ההשקיה והנוף, חברת פלרם סיפקה את אריחי הפלסטיק המיוחדים של הגג המפורסם (kalatrava) של האצטדיון המרכזי וחברת איי.אס.די.אס. שימשה כחברה המייעצת לאבטחה באולימפיאדה.

השגריר אבירם ציין כי האולימפיאדה היתה הזדמנות עסקית חשובה ובעלת ערך, וכי מערכת הקשרים שנוצרה מאפשרת לחברות ישראליות פתח לשוק היווני וניסיון מוכח גם עבור האולימפיאדות הבאות.

ישראל מהווה יעד מס 1 ליצוא היווני בין מדינות המזרח התיכון, ויוון ממוקמת במקום ה-8 בין מדינות האיחוד האירופי מבחינת החשיבות ליצוא הישראלי. בשמונה החודשים הראשונים של השנה גדל הייצוא הישראלי ליוון ב-40% להיקף 165 מיליון דולר והייבוא גדל ב-3%, להיקף 105 מיליון דולר. הסחר ההדדי הכולל השנה, ללא שירותים, צפוי לגדול ב-20%, להיקף כ-450 מיליון דולר, עקב הייצוא לאולימפיאדה.