צה"ל התפרס בפאתי ג`בליה; חוסלו 3 פלשתינים מיד לאחר שיגור קסאמים לשדרות

כ-60 פלשתינים נהרגו מאז תחילת מבצע "ימי תשובה"; צה"ל - 95% מההרוגים - חמושים

כוחות צה"ל פינו היום (א`) את שטח מחנה הפליטים ג`בליה, בצפון רצועת עזה, ונערכו סביב המחנה. ההחלטה על נסיגה טקטית מן המחנה התקבלה חמישה ימים לאחר תחילת מבצע "ימי תשובה", שמנהלים כוחות צה"ל בניסיון לעצור את ירי רקטות הקסאם לעבר שדרות.

היום (א`) פגעו כוחות צה"ל בשתי חוליות פלשתיניות, והרגו כ-12 פלשתינים. אחת החוליות נפגעה לאחר שאנשיה ניסו להניח מטען חבלה, והחוליה האחרת נפגעה אחה"צ מירי טילים מן האוויר, לאחר שאנשיה ירו שתי רקטות קסאם לעבר שדרות.

שלושה מאנשי החוליה נהרגו מיד לאחר הירי, ואילו אדם נוסף נהרג מטיל בשעה שנהג בעגלה רתומה לחמור. לדברי צה"ל, מדובר בחבר החוליה שעזב את מקום הירי כשעל העגלה שלו היתה רקטה נוספת.

בסך הכל נהרגו במהלך המבצע כ-60 פלשתינים. לדברי גורמים בפיקוד דרום, 95% מן ההרוגים והנפגעים הפלשתינים האחרים היו גברים מבוגרים וחמושים. על פי מקורות פלשתינים, לפחות שניים מבין ההרוגים מצידם היו נערים.

גורמים בצה"ל ציינו, כי המבצע נוחל עד כה הצלחה כיוון שפעילות הכוחות מצליחה למנוע ירי אפקטיבי של רקטות לעבר שדרות, ולהרחיק את חוליות המחבלים לעומק ג`בליה. לדברי הגורמים, עומק החדירה של הכוחות לתוך הרצועה דומה מאוד לעומק במבצע הקודם, "מגן קדמי", שהסתיים לפני כחודש, אך הפעם, מפעיל צה"ל כוחות צפופים יותר שמצליחים לסגור את תא השטח עליו השתלטו ביתר אפקטיביות.

הכוחות הצפופים מצליחים גם לכוון את האש מן האוויר באופן יעיל, כך שעד כה נפגעו כמה חוליות קסאם, בניגוד למבצעים קודמים, בהם הפגיעות בחוליות היו מינוריות ונדירות. לאור הדברים, ניתן לקבוע כי צה"ל אמנם מפיק לקחים טקטיים ומפתח את יכולות הלחימה שלו ביורי הקסאם, אבל המסרים החמורים וה"רועשים" מצידו של ראש הממשלה, אריאל שרון, נועדו בעיקר למטרות הסברה, כיוון שהפעילות דומה מאוד במימדיה למבצעים קודמים מאותו סוג.

הבדל אחד שבכל זאת ניכר לעין הוא הקטלניות הרבה של הכוחות וכמות ההרוגים הפלשתינים שמזכירה במימדיה את רמת הקטל במבצע הגדול ברפיח, "קשת בענן", שהתנהל בחודש מאי, לאחר פיצוץ שני הנגמ"שים של צה"ל בעזה וברפיח.

כוחות צה"ל, שעזבו את שטח ג`בליה, אמורים לחזור ולפעול בתוך המחנה בחסות החשיכה, ואל מול מידע מודיעיני שיגיע לידיהם בהמשך הפעילות. מידע כזה יכול להיות זיהוי של חוליות קסאם, או מידע של השב"כ על מיקומם של פעילים בתוך המחנה. בניגוד לג`בליה, ממשיכים הכוחות בפעילות צפופה במרחב העיירה בית חנון, בפינה הצפון מזרחית של הרצועה, והקרובה ביותר לשדרות.

גורמים ביטחוניים בכירים אמרו היום ל"גלובס" כי גם האמירות לפיהן המבצע מתוכנן ללא הגבלת זמן הן מוגזמות. לדברי הגורמים, כוחות צה"ל ישהו בתוך רצועת עזה שבועות אחדים, שלאחריהם יעזבו הכוחות את הרצועה.