BDI: מוסר התשלומים במשק השתפר בספטמבר, רשם הטבה של 26% בינואר - ספטמבר

בתחזית לרבעון הרביעי השנה, צופה BDI התמתנות בקצב ההטבה במוסר התשלומים, לאחר שמספר ימי הפיגור יישר קו עם הממוצע העולמי, וחזר לנורמליזציה

מוסר התשלומים במשק השתפר בספטמבר, כאשר ממוצע ימי הפיגור בתשלומים ירד ל-8 ימים בלבד. זאת לעומת 10 ימים באוגוסט השנה ו-38 יום בדצמבר אשתקד. כך מסכמת הירידה בפיגור בתשלומים בספטמבר, קיטון של חודש בימי הפיגור, במהלך שלושה הרבעונים הראשונים של השנה והטבה כוללת של 26% במוסר התשלומים במשק.

הנתונים עולים מדו"ח מוסר התשלומים במשק של חברת בי.די.איי. לספטמבר, ממנו עולה עוד כי במקביל לקיטון בימי הפיגור, גדל ממוצע ימי האשראי בהסכמה, מ-85 יום באוגוסט ל-86 יום בספטמבר (ולעומת 89 יום בדצמבר אשתקד).

כלכלני BDI קושרים גידול קל זה, בסמיכות לחגים, עקב גידול חד יחסית בצריכה הפרטית שבעקבותיו מציעים קמעונאים ללקוחות פרטיים פרישת תשלומים רחבה מהרגיל (שבעקבותיה נאלצים גם סיטונאים להגמיש את תנאי האשראי לקמעונאים).

האשראי בפועל בספטמבר (אשראי בהסכמה+פיגור) היה 94 יום, שיפור קל לעומת 95 יום באוגוסט ושיפור חד, של 33 יום, בהשוואה ל-127 יום בדצמבר אשתקד.

בתחזית לרבעון הרביעי השנה, צופה החברה התמתנות בקצב ההטבה במוסר התשלומים, לאחר שמספר ימי הפיגור יישר קו עם הממוצע העולמי, וחזר לנורמליזציה. לפיכך צפוי כי ממוצע ימי הפיגור ישמור על יציבות וינוע סביב 8 ימים גם בחודשים הבאים, לצד קיטון נוסף באשראי בהסכמה שיתחיל ברבעון הרביעי ויימשך ב-2005.

עם זאת, ציינה מנכ"ל משותף בבי.די.איי., תהילה ינאי, כי "הממוצע הנוכחי של ימי האשראי בהסכמה בישראל, גבוה ביחס למדינות העולם המפותח ומעיד כי הדרך לנורמליזציה כלכלית של המשק הישראלי עדיין רחוקה". לדבריה, מבחנו של המשק והיכולת להכריז על יציבותו תהיה בירידת האשראי בהסכמה מתחת ל-60 יום יחד עם פיגור שלא יעלה על 10 ימים.

הענפים בהם מוסר התשלומים היה הטוב ביותר בספטמבר היו, רשתות שיווק, מכולות, מרכולים ומעדניות, בפיגור ממוצע של 3 ימים ואחריו ענפים בפיגור של 4 ימים, שהם, ביטוח, ליסינג, השכרה ושירותים פיננסים, ייצור וסיטונאות מוצרי קוסמטיקה, חומרי ניקוי ופרמצבטיקה, מוסכים ושיווק אביזרי רכב וכן חנויות ורשתות טקסטיל, ביגוד, הנעלה ומוצרי אופנה נלווים.

הענפים בהם מוסר התשלומים היה הירוד ביותר, היו, תיירות, בתי מלון, בתי הארחה וצימרים, בפיגור ממוצע של 23 יום וייצור וסיטונאות קרמיקה וכלים סניטרים, בפיגור ממוצע של 13 יום. בפיגור ממוצע של 12 יום היו ייצור וסיטונאות מוצרי פלסטיק וגומי, בתי דפוס, הוצאה לאור ועיתונות, ייצור וסיטונאות חומרים ותשומות לבנייה וכן קבלני בניין, קבלני תשתית, עפר ואבן.