טויוטה העלתה אחזקתה בדייהטסו והינו - מ-%35 לשליטה של %51

אנליסטים צופים שגם מיצובישי, סוזוקי ופוג'י-סובארו יכרתו בריתות או ייכנסו למיזוגים

בתגובה חלקית ומושהית מעט לגל המיזוגים ולהתחרות המחריפה בתעשיית הרכב העולמית, תרכוש טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה ביפאן, את השליטה בחברת דייהטסו מוטורס ובחברת המשאיות המסונפת אליה, הינו מוטורס.

לטויוטה יש כבר %35 מן הבעלות על דייהטסו, הנמנית עם קבוצת טויוטה, שאף ייצרה מכוניות עבור התאגיד הגדול. אבל מחשש שגורם אחר עלול לנסות להשתלט על דייהטסו, החליטה טויוטה לרכוש עוד %16 ממניותיה, תמורת כ-261 מיליון דולר, ולהפוך את דייהטסו לחברה-בת לכל דבר.

מבחינת דייהטסו, המתמחה במכוניות קטנות, זוהי עיסקה טובה, שבבת אחת תעמיד לרשותה משאבים נרחבים לשפר את התחרותיות שלה בארצות מתפתחות, שבהן שוק המכוניות הקטנות צפוי לצמוח במיוחד.

אנליסט בכיר המצוטט בכתבה של וול סטריט ג'ורנל מטוקיו, מציין בהקשר זה: "טויוטה תקדיש לכך מאמצים, שכן טויוטה לא תוכל לסבול שחברה-בת שלה לא תהיה מס' 1".

אנליסטים לענף הרכב טוענים מזה זמן שעודף כושר הייצור העולמי יאלץ את יצרניות הרכב להתמזג, או להיסגר. יפאן, עם 11 יצרניות הרכב שלה, בשלה במיוחד למיזוגים.

אנליסטים מצביעים בהקשר זה, בין היתר, על יצרנית הרכב היפאנית השניה בגודלה, ניסאן - שדיווחה ב-4 מתוך 5 השנים האחרונות על הפסדים ששיקעו אותה בחובות. ניסאן דנה עם דיימלר-בנץ על מכירת נתח שליטה בחברת המשאיות הקשורה אליה, ניסאן דיזל.

גם מיצובישי מוטורס, הסובלת מהפסדים, מקיימת שיחות עם כמה יצרניות רכב על שיתוף טכנולוגי וייצור משותף - שיחות שיש מאמינים כי יובילו לרכישת נתח ניכר ממיצובישי על-ידי חברה זרה.

גם סוזוקי, המתמחה במכוניות קטנות, ופוג'י תעשיות כבדות, המייצרת את מכוניות סובארו, מוזכרות כמועמדות למיזוג או רכישה.

לעיסקאות מסוג זה יש תקדימים בתעשיית הרכב היפאנית: ג'נרל מוטורס מחזיקה %37 בעלות באיסוזו מוטורס, ופורד בשליש ממניות מזדה