צ`אם מוכרת את חוות קריקווד ברווח הון נטו של מיליון דולר

קריקווד תמכור את כל נכסיה, כולל הלול, המלאים והמוניטין בכ-20 מיליון דולר * מכירת החווה מגיעה בהפתעה, שכן עד לא מכבר דיברו בצ`אם על הרצון לשדרג אותה, ולהפוך אותה מחווה למיון ביצים, לחווה שבירת ביצים

חברת צ`אם מוכרת את חוות המטילות קריקווד שבבעלותה. החברה, שמוחזקת על ידי חברה נכדה, כוללת כ-1.4 מיליון תרנגולות מטילות, והיא מספקת לחברה את מוצר הגלם העיקרי שלה - ביצים, מהם היא מכינה את מרבית מוצריה, המבוססים על אבקות המופקות מהביצים ומיועדות בעיקר לתעשיית המזון.

קריקווד תמכור את כל נכסיה, כולל הלול, המלאים והמוניטין בכ-20 מיליון דולר, בעסקה שתניב לה רווח הון נטו (לאחר מס) של כמיליון דולר. עם זאת, העסקה תושלם רק בסוף השנה, כך שגם הרבעון הרביעי יכלול במלואו את פעילותה של החווה.

קריקווד היא אחת מ-3 הפעילויות של צ`אם בארה"ב. במחצית הראשונה של השנה הרוויחה החווה 830 אלף דולר על מכירות של 8.5 מיליון דולר, לעומת איזון שרשמה בתקופה המקבילה על מכירות של 5.5 מיליון דולר.

מכירת החווה מגיעה בהפתעה, שכן עד לא מכבר דיברו בצ`אם על הרצון לשדרג אותה, ולהפוך אותה מחווה למיון ביצים, לחווה שבירת ביצים (כלומר - לשימוש בביצים כחומר גלם לפעילותה). הפיכת החוה לחוות שבירה היתה אמורה לאפשר לצ`אם אספקה קבועה של חומר גלם, ללא תלות בשינויים במחירי השוק. יתרה מזאת - לפני הנפקת האג"ח ביצעה החברה השנה, ובה גייסה כ-20 מיליון דולר, הצהיר שי שבי, מנכ"ל החברה, כי אחד היעדים העיקריים לכסף שגוייס היה שדרוג החווה כאמור.

שבי, ששוהה בארה"ב, מסביר היום את שיוני הכיוון בנוגע לקריקווד. "התוכנית המקורית שלנו אכן היתה להרחיב את החווה ולשדרג אותה לחווה שתספק חומרי גלם לפעילות הייבוש, שהיא המוצר העיקרי שלנו. אלא שענף הביצים השלמות (לא האבקות) עבר בשנה וחצי האחרונות תהליך, שבו קמו הרבה מאוד מגדלי מטילות, וההיצע בשוק הלך וגדל. במקביל, הביקוש לביצים ירד בעקבות דיאטות חדשות ששולטות באופנה בארה"ב, ולכן מחירי הביצים הלכו וירדו, והחווה עברה להפסדים".

שבי אומר, שבחברה עשו הערכת מצב, והגיעו למסקנה שרמות המחירים הנוכחיות בביצים השלמות ישמרו על כנן לאורך תקופה ארוכה. "לאור זאת, אנחנו חושבים שגם בעתיד נוכל לרכוש חומרי גלם, קרי ביצים, במחירים זולים מאוד, מתחת למחיר העלות של קריקווד.ראינו את זה כבר בעבר, בשנים 1999-2001, שבהן אפשר היה לרכוש ביצים במחירםי זולים מאוד כי השוק היה מאוד נמוך".

- והרוכש לא מבין את זה? אם החוות לא מרוויחות, למה שמישהו יהיה מוכן לרכוש אותן, בוודאי במחיר שעוד יוצר לכם רווח הון של מיליון דולר לאחר מס?

"בשוק הביצים השלמות אתה חייב כל הזמן לגדול ולגדול. יש כל הזמן תהליך שבו המגדלים מחפשים להרחיב את פעילותם ולרכוש חוות. אנחנו ראינו בזה הזדמנות מצויינת למכור את החווה, שהיא לא בליבת הפעילות שלנו, במחיר טוב מאוד. בסופו של דבר אנחנו מעריכים שנוכל לרכוש חומרי גלם במחירים זולים יותר גם בעתיד, ושלא תהיה בעיה של אספקת הביצים למפעלים שלנו.

"בנוגע למחיר שבו מכרנו - זה לא מחיר זול, אלא מחיר פנטסטי. אבל היום יש `בהלה` של מגדלים לקנות. אותו מגדל רצה לרכוש את החווה כי זה משרת את האינטרסים שלו. יש בה פרמטרים מאוד אטרקטיביים בשבילו, כמו מיקום החווה והמאפיינים התפעוליים שלה - ועל זה הוא היה מוכן לשלם כמה שהוא שילם".

- לפני פחות מחצי שנה גייסתם 20 מיליון דולר באג"ח מהציבור, והצהרתם שהכסף ישמש גם לשדרוג החווה - מה שבפועל לא קרה לבסוף.

"השוק הוא שוק שמשתנה, ומאז שגייסנו את הכסף השתנו דברים בשוק שהביאו אותנו להחליט לשנות את האסטרטגיה שלנו בשל סיבות בשוק, ובחרנו את החלופה הטובה ביותר להבנתנו. מבחינת העיתוי מכרנו את החווה בזמן הנכון ביותר לצ`אם - לפני שישה חודשים המחירים היו מעל לדולר, והיום הם ירדו ל-60-70 סנט בלבד".

- ומה אתם עשיתם ומתכננים לעשות בכסף שגוייס?

"מתוך ה-20 מליון דולר, 8 מיליון דולר שימשו אותנו לפרוע הלוואות בנקאיות בישראל, שהיו יקרות יחסית, ו-6-7 מיליון דולר שימשו להחזרת הלוואות דומות לבנקים בארה"ב. את יתרת הכסף אנחנו מייעדים להרחבת הפעילות שלנו בחברה המרכזית בארה"ב, IFP כולל איחוד שני המפעלים של החברה. בנוסף, אנחנו ממשיכים לחפש רכישות בתחום חומרי הגלם לתעשיית המזון, שזו פעילות הליבה של צ`אם בארה"ב".