פגע והתכחש

חברת השכרת רכב חבה ישירות כלפי צד שלישי בגין נזק שגרם ריכבה, כאשר נהג הרכב השכור לא אותר

חברת אויס דן רכב ותחבורה (הנתבעת) התירה לאדם לנהוג ברכבה, וזה פגע ברכב של חברת ניו קופל (התובעת), שעמד בצומת, ונגרמו לו נזקי רכוש. התובעת טענה, כי מכוח סעיף 68 לחוק חוזה ביטוח נוצרת יריבות ישירה בינה לבין הנתבעת.

השאלה היא, אפוא, האם חבה חברת השכרת רכב ישירות כלפי צד שלישי, בגין נזק שגרם ריכבה שהושכר לרכבו של צד שלישי, כאשר, כפי שאירע בנסיבות המקרה הנדון, נהג הרכב השכור לא אותר? הנתבעת טענה, שחברת השכרת רכב לא אחראית לעוולת נזיקין שבוצעה ע"י מי ששכר רכב ממנה.

אכן, ככלל, בעלותה של הנתבעת ברכב איננה מספקת לצורך חיובה בנזיקין בגין נזקי הנוהג ברכב. ואולם, סעיף 27ב'(א) לפקודת התעבורה קובע חזקה שבדין, לפיה הבעלים הרשום של רכב הוא זה שביצע עבירה, אלא אם יוכיח כי מאן דהוא אחר ביצע את העבירה (נהג ברכב בעת ביצוע העבירה).

שופט בית משפט השלום בת"א, דוד גדלשטיין, קבע שלמרות שסעיף 27ב'(א) לא חל במישרין על האירוע נשוא התביעה, יש ליישם את תכליתו בתביעות נזיקין ולהטיל על הבעלים של הרכב להוכיח מי נהג ברכב בעת גרם הנזק.

"אין להעלות על הדעת כי בעליו של רכב שהיה מעורב בתאונה ייפטר מאחריותו לנזקים אשר נגרמו באמצעות רכבו, בעוד הוא אינו מוסר או אינו מנסה לאתר מידע אודות מי שנהג ברכב אותה השעה", נקבע בפסק הדין. אם היתה מתקבלת טענת הנתבעת כי אין על משכירת רכבים כל חבות, אזי כל הרכבים המושכרים, המעורבים בתאונות וכיום הם רבים, היו הנפגעים מהם בנזקי רכוש נשארים ללא תרופה לנזקיהם אך ורק מאחר וזהות הנוהג אינה ידועה".

צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב) מחייב חברות להשכרת רכבים לבדוק את רישיון הנהיגה התקף של השוכרים מהן רכבים, וכי קיים לגבי הרכב ביטוח הן לנזקי גוף והן לנזקי רכוש. הוראה שפירסם המפקח על התעבורה בתחילת שנת 89' חייבה את החברות להשכרת רכבים להחזיק בביטוחים בגין נזקי רכוש הנגרמים מרכבים מושכרים. הוראה זו באה לאור ריבוי התלונות על תאונות של רכבים שכורים, שנהגיהם לא אותרו.

(ת"א שלום ת"א 12085/03 ניו קופל בע"מ נ. יעקב ואח', פס"ד מיום 19.10.04. השופט דוד גלדשטיין).