נתניהו: אם נישאר לנצח במדינת שביתוסטאן - רק נגדיל את העוני

"כפי שהבנתי, שרון תומך במסקנות העיקריות של דו"ח בכר ואין לי ספק שהן יאושרו בממשלה"

הביקור בוושינגטון וההשתתפות בוועידת קרן המטבע והבנק העולמי לא השכיחו משר האוצר, בנימין נתניהו, את השביתה הכללית ואת ההתקפות הנמשכות של הלובי החברתי עליו ועל מדיניותו.

בשיחה עם כתבים ישראליים, מתח נתניהו ביקורת קשה על המנטליות של "מדינת שביתוסטאן" ועל סירובו של הלובי החברתי להכיר במציאות הכלכלית הגלובלית החדשה.

"המציאות הכלכלית אינה מותירה הרבה אפשרויות", אמר נתניהו. "אם אנו רוצים להישאר במדינת שביתוסטאן לנצח, אנו רק נגדיל את העוני. לו רק יכולתי להביא לוושינגטון את חברי הלובי החברתי, הייתי מבקש מהם לשמוע מה אומרים שרי אוצר ממדינות אחרות על מדינה שאינה מכירה בצורך להתחרות".

לדברי נתניהו, אמרו לו שרי אוצר רבים, כי מדינה שאינה מייצרת שוק תחרותי לחברות העסקיות שלה, תאלץ להסתפק בייצור העוני ובהגדלתו. כך למשל אמר לו שר האוצר ההודי, כי ארצו מקפידה לא לסטות ממדיניות של המשך תחרות גלובלית. הדבר האחרון שמדינה יכולה להרשות לעצמה הוא התבצרות מאחורי סובסידיות, עיוותי שוק ומניעת תחרות.

"אנו נמצאים בתליך שינוי מצב צבירה בכלכלה העולמית", אמר נתניהו. "בשנה וחצי שחלפו, מסגלת ישראל את מדיניותה הכלכלית למציאות החדשה ומשתלבת בשוק הגלובלי למרות הקשיים.

"ישראל מהווה דוגמה לא רעה למדינות אחרות. אני חייב לומר שהבחנתי בהערכה רבה למדיניות הכלכלית של ישראל בפגישותי בקרן המטבע". הוא סיפר, כי היועצת לבטחון לאומי, קונדליסה רייס, ושר ההגנה, דונלד ראמספלד, אמרו, כי ההישגים הכלכליים של ישראל מדהימים.

נתניהו אישר, כי קיבל הודעה ממשרד משרד ראש הממשלה ש-17 בנובמבר נקבע כמועד טנטיבי לדיון בממשלה על המלצות ועדת בכר. עד אז יוכל ראש הממשלה, אריאל שרון, לקיים דיונים עם ראשי המשק בסוגיות שונות שקשורות בהמלצות, כפי שתיכנן.

"כפי שאני מבין, שרון תומך במסקנות העיקריות של הדו"ח ואין לי ספק שהדו"ח יוגש לממשלה ויזכה באישורה", אמר נתניהו. "לשמחתי נקבע תאריך לדיון. בלי תאריך, המצב לא היה טוב".

נתניהו אמר עוד, כי פעל בביקורו גם לקדם את הסחר הישראלי עם סין והודו. כפי שפורסם ב"גלובס", הציע נתניהו לעמיתו הסיני ליזום גיוס הון מהונג-קונג למימון מאמצי חברות ישראליות לחדור לשוק הסיני.

במקביל יש למצוא מימון גם לחברות ישראליות שרוצות לחדור להודו, אמר נתניהו. יש הון זמין ברמה של הממשלה הלאומית שם, המעודדת פעילות של חברות זרות, אך התנאים המקומיים מכתיבים שהסיוע חייב לבוא בעיקר משלטונות הפרובינציות בהודו.

"עלינו למצוא פתרונות, כי התחברות לסין ולהודו עשויה להעלות את התמ"ג בישראל ב-1% או 2%", אמר נתניהו. "מדובר בכלכלות שצומחות בקצב אדיר ונותרו להן עשר שנות צמיחה בקצב כזה. אם רק נצליח לתכנן את המכשירים הפיננסיים המתאימים, ייטב לנו".

עוד אמר נתניהו, כי ביקר אמש בקבלת פנים שערך בוושינגטון המרכז הפיננסי של דובאי, משום שהוא "מתעניין במודל החלופי של דובאי מול שטיפות המוח והטירוף שמאפיינים חלקים מהעולם הערבי". לדבריו, קיבל שם הזמנה לבקר בדובאי ובכוונתו להיענות לה.