ערב ביקור נציב הסחר האמריקני בארץ: מחריף הוויכוח על זכות הקניין בתרופות

פארמה ישראל: ארה"ב לא תתפשר על ההגנה שמציעה ישראל למרות הבחירות והלובי היהודי

"נציב הסחר האמריקני, רוברט זליק, לא יתפשר בהגנה על קניין רוחני בישראל. איננו צופים אפשרות להתפשר על בלעדיות שיווק בלבד, כפי שהחליטה ישראל, או להתפשר על עקרונות של מניעת גישה לתיקי המידע ומניעת הסתמכות עליהם לצורך פיתוח תרופות גנריות לייצוא".

כך אומר יו"ר ארגון פארמה ישראל, תומר פפר, לקראת הגיעו לישראל של נציב הסחר האמריקני, רוברט זליק, ב-15 באוקטובר.

לדבריו, ישראל עשויה אמנם ליהנות ממדיניות רכה מצד ארה"ב בנושא זה, "עקב כך שאנו נמצאים בשנת בחירות בארה"ב, עם לובי יהודי חזק מאוד וחוסר רצון מצד ארה"ב לצאת נגד ישראל". עם זאת, מוסיף פפר, "אם ארה"ב לא תעשה זאת, האיחוד האירופי יוביל התנגדות להיעדר ההגנה מספקת על קניין רוחני בתחום התרופות בישראל, כמו שהאירופים עמדו על מניעת הייצוא הישראלי מהשטחים ללא תשלום מכס".

לדברי פפר, כבר החלה התארגנות באיחוד האירופי בנושא זה, להגנת חברות התרופות האירופיות. זאת, לאחר שעד עתה, מובילה את המאבק רשות הסחר האמריקנית, ה-U.S.T.R.

זליק צפוי להגיע לישראל בתום ביקור במדינות באיזור המזרח התיכון, לדיון עם גורמי ממשל בראשות שר התמ"ת, אהוד אולמרט, בהחלטות הישראליות בתחום ההגנה על זכויות קניין רוחני בארץ.

אולמרט אמר ל"גלובס" באחרונה, כי המו"מ עם ארה"ב מתנהל בתיאום מלא ובהסכמות, וכי ארה"ב מקבלת את רוח ההחלטות הישראליות בתחום זה.

עם זאת, בהחלטת הממשלה שאישרו את מסקנות הוועדה הבינמשרדית, נקבע גם, כי יימשך המו"מ עם ארה"ב בנושא, כדי לאפשר פתח לתיקונים שונים בהחלטה.

ארגון פארמה ישראל מייצג את חברות הפרמצבטיקה הזרות, בהן סרונו-אינטרפארם. עמדתו היא, כי הדרישות עליהן לא יתפשרו החברות הן מתן 10 שנות בלעדיות מידע, ללא גישה לתיקי המידע וללא הסתמכות על המידע שבתיקים אלה לצורך פיתוח תרופות לצרכי ייצוא. זאת, בשונה מבלעדיות שיווק בלבד, למשך 5 שנים, כפי שקבעה ישראל, המאפשרת הסתמכות על המידע בתיקי התרופות האתיות, לצורך פיתוח תרופות גנריות לייצוא.

לדברי פפר, "ההגנה על זכויות קניין רוחני היא אחד השיקולים להשקעה של חברות זרות בישראל. סרונו-אינטרפארם כחברה בארגון פארמה ישראל, היא בעלת פעילות בינלאומית רחבה, שיכולה לוותר על ישראל ברגע אחד. הם תכננו ברצינות לבצע את ההשקעה בישראל, מתוך כוונה אמיתית.

"שילוב של סיבות הביאו לסגירת פעילותם בישראל, כולל העובדה שמרכז ההשקעות אישר להם רק שליש מההשקעה שביקשו. אבל גם השמירה על קניין רוחני היתה אחת המשמעותיות שבסיבות".

לדברי פפר, "מנכ"ל אינטרפארם, ד"ר עזרא עוזיאל, נמצא במצב עדין. לכן הוא לא מתראיין, אבל המאמר שהוא כתב לפני מספר חודשים על הצורך בהגנה על קניין רוחני, מדבר בעד עצמו.

"כשחברות זרות שוקלות השקעה בישראל, הן לוקחת מספר פרמטרים בחשבון. סביבת ההגנה החלשה, לצד ההשקעות במו"פ ובעידוד השקעות הון, מתווספות לסיבות הבלתי נמנעות של מצבנו הגיאו-פוליטי והאוכלוסייה הקטנה. אווירה שלילית להשקעות בישראל תגרום לביצוע ההשקעה במדינות אחרות".

סמנכ"ל בכיר בטבע ויו"ר יצרני התרופות הישראלים, חיים הורביץ, אמר, כי להערכת החברות הישראליות, ישראל תלך לקראת ארה"ב בנושא אכיפת ההגנה על קניין רוחני בתחום הדיסקים, ואילו בתחום התרופות תיוותר ההחלטה ל-5 שנות בלעדיות שיווק בלבד, אשר תהיה מקובלת על ארה"ב.

עוד אמר הורביץ ל"גלובס", כי רמת ההגנה על קניין רוחני בתחום הפרמצבטי אינה קשורה להחלטתה של סרונו לסגירת פעילותה במדינת ישראל.

לדבריו, "אין לזה שום קשר, זו דמגוגיה בגרוש. ד"ר עוזיאל היה מנהל הייצור של אביק בזמנו, כך שאני מכיר אותו היטב. הוא אמר לי שזו החלטה עסקית של החברה הבינלאומית. כשהיה להם נוח, הם השקיעו פה, וכשלא, הם יוצאים. יכול להיות שהסביבה העיסקית בישראל משפיעה, אבל נושא הקניין הרוחני אינו הקובע".