כים-ניר מפסיקה את פעילותה באסיה: מכרה אחזקות בחברות בנות תמורת 2.3 מיליון דולר

חלק מהכסף ישולם לחברה במזומן והיתרה תועבר ב-26 תשלומים * הנהלת החברה מעריכה שהעסקה תגרום לשיפור בתוצאותיה העסקיות

חברת כים-ניר, בשליטת דן קריב ומישה קרקובסקי, שעוסקת בתחום שירותי התעופה, יוצאת מפעילות באסיה. החברה הודיעה בסוף השבוע החולף על כך שמכרה לשותף זר את החלק (50%) שהחזיקה בחברות בנות באסיה, בתמורה ל-2.3 מיליון דולר. התמורה שתקבל כים-ניר תשולם במזומן וכן בתשלומים שפרושים על פני 26 חודשים ומובטחים בערבות בנקאית. בנוסף שיחרר השותף הזר את כים-ניר מכל התחייבויותיה כלפי החברות הבנות, כולל ערבויות לצדדים שלישיים שהיו לחברה. הנהלת החברה צופה שביצוע העסקה יגרום לשיפור בתוצאותיה העסקיות.

הפעילות של כים-ניר באסיה הסבה לה נזקים לא מעטים בחודשים האחרונים: על פי חשדות שהועלו על ידי מנכ"ל החברה לשעבר, עומר לבבי, בעלי השליטה בחברה (מישה קרקובסקי ודן קריב) סיווגו, לכאורה, חובות שלהם כלפי החברה בהיקף של 700 אלף דולר כיתרות חייבים לזמן ארוך. זה המקום לציין שעל פי חוקי החשבונאות, יש להפריד חובות של בעלי שליטה מחובות חייבים אחרים ולסווגם בסעיף נפרד.

בעקבות הטענות של המנכ"ל לשעבר (ששטח אותן מיד לאחר שפוטר מהחברה), הודיעה כים-ניר לבורסה שאין להסתמך על דו"חותיה הכספיים, בשל אי הסדרים החשבונאיים ומינתה בודק לפרשה. כעבור מספר שבועות פרסם הבודק את מסקנותיו. על פי המסקנות נדרשה כים-ניר לפעול לביצוע התיקונים הדרושים בדו"חות החברה, על מנת שניתן יהיה להוציא דו"חות מתוקנים ומבוקרים בהקדם האפשרי, לברר מי אחראי לליקויים שנמצאו ולברר האם יש צורך להסיק מסקנות אישיות, וכן לתקן ולרענן את הנהלים בכדי להבטיח שליקויים כאלה לא יישנו. זמן לא רב לאחר התקרית החשבונאית של כים-ניר, הודיע משרד רואי החשבון ברייטמן אטלמגור שהוא אינו ממשיך לעבוד עם החברה. בהודעה שפרסמה החברה צוין שמשרד רואי החשבון הודיע לחברה כי "לאור אופי התיקונים הנדרשים בדו"חות הכספיים, הגענו לכלל החלטה, בהסכמה עמכם, לסיים את עבודתנו כרואי החשבון המבקרים של חברות הקבוצה, וזאת באופן מיידי. אנו נסייע, ככל שיידרש, לרואי החשבון המבקרים שימונו על ידכם", ציינו בברייטמן אלמגור.

במקומו של ברייטמן אלמגור מונה משרד רואי החשבון רהב, רשף, בן עמי, עובדיה אולם עד היום, כמעט חודש וחצי לאחר המועד האחרון להגשת הדו"חות הכספיים לרבעון השני, החברה עדיין לא פרסמה את תוצאותיה העסקיות לרבעון זה וגם לא תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה. בעקבות אי פרסום הדו"חות, מושעית מניית כים-ניר מהמסחר בבורסה מזה כחודשיים וחצי. כים-ניר, שנסחרת לפי שווי של 20 מיליון שקל, עוסקת במתן שירותי טייס בארץ ובחו"ל שכוללים, בין היתר, הובלת נוסעים, ריסוס, כיבוי שריפות, טיסות סיור וצילום אווירי. בשלוש השנים האחרונות צברה כים-ניר הפסדים של כ-15 מיליון שקל שמחקו כ-70% מהונה העצמי, הון שעמד בסוף 2003 על 6.9 מיליון שקל (כ-7% מהמאזן).

קריב, קרקובסקי ולבבי, לצד חיים סאקאל, רכשו את השליטה בכים-ניר בפברואר 2002 מחברת הברוקרים אלטשולר שחם, שבעצמה השתלטה על כים-ניר זמן קצר קודם לכן. נכון להיום, מחזיקים קריב וקרקובסקי כ-78% ממניות החברה. עלות שכרו של קרקובסקי, מנכ"ל החברה, עמדה אשתקד על 1.5 מיליון שקל, ואילו עלות שכרו של לבבי הסתכמה ב-863 אלף שקל. *