מחזורי המסחר בחודש ספטמבר התרחבו לרמה של 680 מיליון שקל - הגבוהה מאז פברואר

גם בשוק הסולידי נרשם גידול במחזורי המסחר שעלו בכ-40% לעומת אוגוסט, וב-11% לעומת הממוצע השנתי, לרמה של כמיליארד שקל

חודש ספטמבר העיר פנים למשיקיעם בבורסה. על אף חופשות החגים, והחופשה הכפויה עקב השביתה במשק, רשם מדד המעו"ף תשואה חיובית של 1.9% וגם התל-טק רשם תשואה נאה של 3.1%. דווקא מדד היתר שעלה בכ-23% מתחילת השנה, השיל 0.2% בחודש ספטמבר.

העליות במדדים העיקריים לוו גם בהתרחבות מחזורי המסחר לרמה של 680 מיליון שקל (הגבוהה מאז חודש פברואר), לעומת הממוצע השנתי העומד על כ-630 מיליון שקל. הגידול במחזורים החודש נובע מהיקפן של העסקאות מחוץ לבורסה בשוק המניות שהוו כ-21% מסך המחזור כפול מהממוצע, וזאת עקב המימוש הגדול של מניות בנק הפועלים ע"י בעלי השליטה, בהיקף כולל של 670 מיליון שקל. חלקן של מניות מדד ת"א-25 מסך המחזור בבורסה הגיע החודש ל-73% - הגבוה ביותר מזה כשנה, כאשר במקביל ירד חלקו של המסחר במניות היתר ל-12% בלבד.

השוק הסולידי, מסתמן כחיובי ביותר עבור המשקיעים במתחילת השנה. מדד איגרות החוב עלה בספטמבר בכ-0.7% כאשר איגרות החוב הלא צמודות, מסוג "שחר", עלו בכ-1% והשלימו עליה של 3% מחודש אוגוסט וכ-5% מתחילת השנה. במקביל איגרות החוב צמודות המט"ח ירדו בכ-0.3% לאור היחלשות המטבע האמריקני לעומת השקל. במקביל לעליות השערים בשוק הסולידי, נרשמה בו גם עליה חדה של כ-43% במחזור המסחר היומי לעומת החודש הקודם והוא הסתכם בכמיליארד שקל, לעומת כ-905 מיליון שקל בממוצע השנה. במלווה קצר-מועד נרשם מחזור שיא של כ-735 מיליון שקל ליום - גבוה בכ-20% מהמחזור הממוצע מתחילת השנה.

חודש ספטמבר כלל גם פעילות בשוק הראשוני, בו בוצעו 3 הנפקות, כאשר לפחות 2 מהן מסתמנות כמוצלחות במיוחד. מדובר בחברות הנדל"ן החדשות אפריקה נכסים וג'י.טי.סי, שגייסו כ-390 וכ-130 מיליון שקל, בהתאמה, רובם באמצעות אג"ח להמרה. בשוק הראשוני גוייסו סך כולל של כ-635 מיליון שקל, כאשר חברה נוספת שבלטה בגיוס מן הציבוא היא שותפות הנפט החדשה לפידות חלץ, שגייסה כ-60 מיליון שקל.

עוד בספטמבר גייסה קסם מדדים, מקבוצת "אקסלנס", כ-20 מיליון שקל באמצעות הנפקת תעודות סל - הניתנות להמרה למדד DAX, וכ-106 מיליון שקל נוספים בהקצאה לחברה בת. מתחילת השנה הסתכמו ההנפקות וההקצאות לחברות בנות של תעודות סל בסך של כ-1.3 ו-13.8 מיליארד שקל, בהתאמה.

בשוק האג"ח, בוצעו בספטמבר שתי הנפקות בסך של כ- 265 מיליון שקל. כ-220 מיליון שקל מתוכם, גויסו ע"י החברה החדשה ישיר ג'מבו באמצעות אג"ח לא צמודות הניתנות לפרעון יומי כולל ריבית, בדומה לפקדון שקלי. החברה הקצתה גם אג"ח בסך כ-700 מיליון שקל, לחברת בת, במסגרת התשקיף. אי.די.בי פתוח גייסה כ-620 מיליון שקל, באמצעות הקצאת אג"ח צמודות מדד למשקיעים מוסדיים. ומימוש של סדרת כתבי אופציה לאג"ח הזרים לדרבן כ-140 מיליון שקל.

היקף הרישום למסחר של איגרות חוב למוסדיים הסתכם החודש בכ-630 מיליון שקל. מתוכם, כחצי מיליארד שקל ע"י אי.די.בי אחזקות. מאז השקת רצף מוסדיים בחודש מאי גויסו בדרך זו כארבעה מיליארד שקל.

הנפקות אג"ח ע"י הממשלה הסתכמו בספטמבר בכ-2.2 מיליארד שקל. כשני שליש מהן באמצעות אג"ח לא צמודות. גם החודש, בדומה לחודש הקודם, לא נרשמו פדיונות קרן של איגרות-חוב, כלומר הגיוס נטו הסתכם בכ-2.2 מיליארד שקל, בדומה לאוגוסט.