קלוג - במקום הראשון בדירוג "ביזנסוויק" לבתי-ספר למינהל עסקים

שיקאגו, פנסילווניה, סטנפורד והארווארד בחמישיה המובילה * העלות השנתית של תכנית MBA בהארווארד - 39,100 דולר

בית-הספר למינהל עסקים ע"ש קלוג, באוניברסיטת נורתווסטרן, בשיקגו, נמצא במקום הראשון בדירוג הדו-שנתי של "ביזנסוויק" לבתי-ספר למינהל עסקים, זו השנה השניה ברציפות. קלוג דורג במקום הראשון חמש פעמים מאז הופיע הדירוג בראשונה, ב-1988, יותר מכל בית-ספר אחר בארה"ב.

חותמים את החמישיה המובילה: אוניברסיטת שיקגו (במקום השני גם בדירוג 2002), ווארטון, באוניברסיטת פנסילווניה (מקום חמישי ב-2002), סטנפורד (ללא שינוי) והארווארד (במקום השלישי בדירוג הקודם).

הדירוג מבוסס על שקלול נתוני שאלונים שנשלחו לבעלי תואר MBA, שסיימו את לימודיהם ב-2002; לבוגרי מחזור 2004 בבתי-ספר אלה; ול"ציידי ראשים" של חברות גדולות, שמגייסים עובדים בקרב מסיימי תכניות MBA. הבוגרים התבקשו לכמת את שביעות רצונם מבתי-הספר שבהם למדו בתחומים שונים. מגייסי העובדים התבקשו לדרג את בתי-הספר שאת בוגריהם הם מעדיפים לשכור.

במקום השישי עד העשירי בדירוג נמצאים בתי-הספר למינהל עסקים באוניברסיטאות מישיגן, קורנל, קולומביה, MIT ודארתמות'.

"לבוגרי מחזור 2004 יש סיבות טובות לחייך", קובע "ביזנסוויק". לאחר שלוש שנים קודרות בשוק כוח האדם, מסתמן שיפור בתחזיות התעסוקה של מנהלי העתיד עם תארים מ-30 בתי-הספר המובילים ברשימה: כ-89% מהם קיבלו הצעות עבודה בתוך שלושה חודשים למן סיום הלימודים. חבילת השכר הממוצעת המוצעת לבוגרי 30 המובילים עלתה ב-26%, לרמה של 136,569 דולר.

בבתי-ספר רבים מבין 30 המובילים נרשמה עליה במספר הנשים שסיימו בהצלחה את לימודי התואר, ובכמה מהם נקבעו שיאים במספריהן. שיעור הנשים הגבוה ביותר (38%) נמצא בבית-הספר סטרן באוניברסיטת ניו-יורק.

השיעור הגבוה ביותר של סטודנטים מחוץ לארה"ב (42%) למד בבית-הספר סיימון באונירסיטת רוצ`סטר במדינת ניו-יורק (במקום ה-29). בתי-ספר שבהם לפחות שליש מהסטודנטים זרים: ווארטון, הארווארד, MIT, דיוק (במקום ה-11 בדירוג), אוניברסיטת קליפורניה בברקלי (במקום ה-17), פרדיו (במקום ה-21), אוניברסיטת וושינגטון (במקום ה-23), ג`ורג`טאון (במקום ה-25) ואוניברסיטת מרילנד (במקום ה-28).

עלייה חדה נרשמה בשכר הלימוד ובכמה בתי-ספר הוא הוזנק ביותר מ-10%. בית-הספר למינהל עסקים של הארווארד הוא היקר ביותר - 39,100 דולר בשנה (וזה, כמובן, לא כולל הוצאות נלוות). בדארתמות' לא מפגרים בהרבה - 38,857 דולר. סטנפורד כמעט נוגעת ב-38 אלף דולר. ב-MIT ובייל (מקום 22) עברו את רף 37 אלף דולר וקארנגי מלון (מקום 15) נוגעת בו. רוב מבין 30 בתי-הספר המובילים עברו את סף 30 אלף הדולר. העסקה הטובה ביותר, לפחות מבחינת העלויות, מוצעת באוניברסיטת אינדיאנה, המדורגת במקום ה-18: 24,201 דולר.

עשרה בתי-הספר המובילים בדירוג הבינלאמי של ביזנסוויק הם: קווינס בקינגסטון, אונטאריו; IMD בלוזאן; INSEAD, בפונטיינבלו; ESADE, בברצלונה; בית-הספר למינהל עסקים של לונדון; ווסטרן אונטאריו, בלונדון, קנדה; IESE, בברצלונה; HEC, בפאריס; אוניברסיטת טורונטו; ו-HEC במונטריאול.