10 חודשי מאסר בפועל לסטפן מנדל ו-4 חודשי עבודות שירות לעמוס דורון

השניים הורשעו בעבירה לפי חוק ניירות ערך, שעניינה הטעיית משקיע סביר בכל הנוגע להצטרפות לאגודת מונדרגון שבשליטתם

בית משפט השלום בת"א גזר היום עונש של 10 חודשי מאסר בפועל, 10 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 100 אלף שקל על סטפן מנדל, ועונש של 4 חודשי עבודות שירות, 6 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 20 אלף שקל על עמוס דורון.

השניים הורשעו בעבירה לפי חוק ניירות ערך, שעניינה הטעיית משקיע סביר בכל הנוגע להצטרפות לאגודת מונדרגון שבשליטתם.

בגזר הדין ציין השופט דוד רוזן כי לאורך המשפט ריחפה עננה של "ההונאה גדולה", עננה שהתעבתה מדברים על מעשי מירמה, מצגות שווא וכזבים, בהם פותו משקיעים לשים כספיהם בקופות שהיו כולן בשליטת הנאשמים. על פי כתב האישום, הנאשמים הבטיחו בין היתר למשקיעים במונדרגון שטח של 3 דונם באי אספירטו שבמדינת ונואטו.

בא כוחו של מנדל, שהורשע בעבירה נוספת של בריחה ממשמורת חוקית, עו"ד יהודה רסלר, הדגיש כי כל אחד מהעדים אשר תבע את כספו - קיבל אותו בחזרה, ולדבריו הנאשמים רקמו חלום לגיטימי, והבינו כי דרכם מהוגנת ומעוגנת בחוק.

בא כוחו של עמוס דורון, עו"ד אורי ברנשטיין, טען כי הרשעתו של מרשו היא למעשה סוף הקריירה שלו כאיש ציבור, וכי מדובר באיש עסקים נכבד, מנהל חברה גדולה, שהרשעתו עלולה למוטט את מסגרת עסקיו ומקור מחייתו. לדבריו, מרשו נגרר והובל על ידי מנדל וביקש ליטול חלק בבניית חלום לגיטימי, ולא העלה על דעתו כי הוא פועל בשולי החוק ובוודאי מעבר לגדרות החוק. לטענתו, מרשו אינו נוכל ורמאי, ולמעשה הוא לא גרם נזק, אלא ניתן לראות אותו כקורבן שנפגע ממעשיו של מנדל, אשר תחבולנתו הוליכה את העיסקה בדרכים רוויות מהמורות.

השופט דוד רוזן ציין בגזר הדין, כי הנאשמים לא פירסמו תשקיף מתוך ראייה מפוכחת מתמימות דעת לכסות ולהסתיר את צעדיהם, ולממש את תוכניתם לעשיית רווחים קלים ונוחים על חשבון משקיעים שלא ידעו ולא יכלו לדעת את פרטי תוכניתם.

השופט ציין כי הנאשמים היו אמורים לגרוף לכיסיהם סכומי עתק, כאשר מנדל אמור היה לגרוף כ-4.8 מיליון דולר ודורון מאות רבות של אלפי שקלים. השופט קבע כי שני הנאשמים פעלו בדרך לא דרך מתוך רצון להרוויח סכומי כסף גדולים וניכרים, אולם חלקו של מנדל שונה מחלקו של עמוס, ומנדל היה הראש יוזם ומוביל התוכנית לגיבושה ועד ביצועה, ודורון היה שותפו, מבצע מוכשר ונאמן שעשה לידו. (ת.פ. 4709/03).