התעשיינים: ירידה בשיעור 3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת בחודש יולי

"הסיבה העיקרית - השביתה בנמלים" * בענפי ההיי-טק גדלה התפוקה בחודש יולי בשיעור של 5.3%

ירידה חדה של 2.3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, וירידה של 3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית והמעורבת-מסורתית - נרשמו ביולי השנה. כך עולה מהניתוח החודשי של מצב התעשייה של התאחדות התעשיינים.

לדברי מנהלת המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות, דפנה אבירם-ניצן, השביתה בנמלים היא הגורם המרכזי לירידה, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבעון השני השנה.

המחסור בחומרי גלם מיובאים, העיכוב במשלוחי הייצוא והגידול הנגזר מכך בתפוסת המחסנים שנגרמו בשל השביתה בנמלים, הם שתרמו לנסיגה בתפוקת התעשייה.

הנסיגה בתפוקה ביולי פסחה על ענפי ההיי-טק, שרשמו גידול של 5.3% בתפוקה ביולי. זאת, מאחר שענפים אלה משתמשים בעיקר בתובלה אווירית לייצוא. בחודשים אפריל-יולי השנה התמתן קצב צמיחת התעשייה, תוך גידול ריאלי של 1.1% בתפוקת התעשייה בהשוואה לרבעון הראשון, לעומת עלייה של 2.3% ברבעון הראשון ועלייה של 3% ברבעון האחרון אשתקד.

עליית התפוקה בתעשייה ברבעון השני נבעה ברובה המכריע מעלייה של 3.2% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה-העילית. היא קוזזה חלקית בנסיגה של 3.2% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית ונסיגה של 0.8% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית. תפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית רשמה עלייה מתונה של 0.3%.

ברבעון השני אף נרשם גידול של 1.2% במספר שעות העבודה הכולל בתעשייה, בהמשך לעלייה של 0.6% לרבעון, בשני הרבעונים שקדמו לו. כן נרשמה ברבעון זה עלייה של 0.4% בשעות העבודה למועסק, לאחר יציבות ברבעון הראשון. פריון העבודה בתעשייה רשם יציבות לאחר ארבעה רבעונים רצופים של עלייה בפריון. עם זאת, גדל מספר המועסקים ב-0.8% עם קליטתם של 2,860 עובדים בתעשייה.

כמחצית מהגידול במצבת העובדים נבעה מענפי הטכנולוגיה העילית (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה), אשר קלטו כ-1,480 עובדים, עלייה של 2.1%.