בחברה לישראל לא ממהרים: כיל לא תצא להנפקה בוול סטריט השנה

מקורב לחברה: "החלטה אם להנפיק או לא בוול סטריט תלויה למעשה באיש אחד - עידן עופר, ולפי מה שידוע לי הדרך לא אצה לו"

למרות ההערכות שפשטו בשוק ההון בימים האחרונים, כימיקלים לישראל לא צפויה לצאת בהנפקה בוול סטריט בחודשים הקרובים.

מקורב לחברה אמר היום ל"גלובס", כי בכי"ל התקבלה לאחרונה החלטה ברורה שלא לצאת להנפקה בוול סטריט, לפחות עד סוף השנה. זאת למרות הכוונות המקוריות של החברה להירשם למסחר בוול סטריט עד סוף 2004.

"החלטה אם להנפיק או לא בוול סטריט תלויה למעשה באיש אחד - עידן עופר (יו"ר החברה לישראל, בעלת השיטה בכי"ל - י.פ), ולפי מה שידוע לי הדרך לא אצה לו", אומר אותו גורם, שטוען כי לחברה אין כל כוונה להנפיק בוול סטריט, לפחות בפרק זמן של כמה חודשים.

ככל הידוע, בכי"ל למעשה מוכנים לצאת לוול סטריט בכל עת, שכן החברה כבר הכינה את התשתית לכך, בעיקר בכל הנוגע להכנת תשקיף, שמרביתו כבר מוכנה להגשה לרשות ני"ע האמריקנית. אלא שתנאי השוק בתקופה האחרונה מקשים על הנפקות חדשות בוול סטריט, ולכי"ל עצמה חסר כרגע את האינסנטיב להנפיק מעבר לים. לחברה קופה עשירה למדי עם כ-130 מיליון דולר במזומן ובהשקעות נזילות, כך שהצורך בגיוס מזומנים אינו גבוה.

גם העילה השנייה להנפקה, הפיכת המניה למטבע סחיר לצורך רכישה, לא נראית כרגע מהותית לכי"ל, שכן ככל הידוע אין לחברה תוכניות רכש מהותיות לזמן הקרוב.

לפני כחודשיים הודיעה כי"ל רשמית לבורסה, כי היא משהה את תוכניות ההנפקה בוול סטריט. אולם בשבועות אחרונים התרבו סימנים לפיהם התוכנית חוזרת לשולחן הדיונים, וזאת על רקע פרסומים בעיתונות בנושא.

בתחילת השבוע היו מי שחשבו שהגיע איתות משמעותי חדש בנוגע להנפקה הצפויה. זאת כשבנק ההשקעות האמריקני סמית` בארני (חברה-בת של סיטיגרופ) החל לסקר את המניה בהמלצה חיובית ("קנייה" בסיכון נמוך ובמחיר יעד הגבוה בכ-7% ממחיר השוק). על פי הפעילים בשוק, התחלת הסיקור על ידי בית השקעות האמריקני מאותתת שבכי"ל החלו שוב לפעול לקראת ההנפקה מעבר לים - שמועות שכאמור נהדפות כעת על ידי גורמים בכירים המעורים בעניין.

מלבד הנייר של סמית` בארני, היו למשקיעים סיבות נוספות לחשוב שבכי"ל עשויים לרצות להנפיק בכל זאת בחודשים הקרובים: המניה נמצאת כיום קרוב לרמת השיא היסטורית, כששווי החברה מעל ל-2.3 מיליארד דולר; שוק המוצרים החקלאיים, שוק היעד העיקרי של החברה, ממשיך ליהנות משגשוג; שני שוקי המוצרים העיקרים של כי"ל - שוק הדשנים ושוק הברום ומוצריו, נמצאים אף הם בשגשוג משמעותי, עם העלאות מחירים רצופות על ידי כל השחקנים; תוצאות כי"ל והחברות האחרות המקבילות לה בעולם מעידות על ביצועי שיא, וההערכות הן כי 2004 תהיה הטובה בתולדותיה.

מנגד, לעומת הנתונים החיוביים סובלת כי"ל בעיקר משתי בעיות, שמונעות לפי שעה את הנפקתה: הראשונה ,היא מחירי השיא של הנפט, שמהווה תשומה מהותית לחברה. והשנייה היא שוק המניות האמריקני, שנמצא בתקופת דשדוש על רקע מחירי הנפט והבחירות המתקרבות, מה שלא מסביר פנים לחברות חדשות שמעוניינות להנפיק בוול סטריט בתקופה זו.

דוברת החברה מסרה בתגובה, כי "בהמשך לדיווח המיידי מה-22 באוגוסט, בו דיווחה החברה כי עקב תנאי השוק לא צפוי להתבצע גיוס הון במהלך 2004, תמשיך החברה ותבחן מעת לעת את חידוש המהלך לביצוע גיוס הון. כאשר יוחלט על מהלך זה החברה תדווח בהתאם".