חוגים כלכליים בכירים: התוהו ובוהו הפוליטי עלול לפגוע בתקציב ובדירוג

מזהירים במיוחד מפני פריצת מסגרת התקציב לצרכים פוליטיים או לשם הגדלת הפינוי בהתנתקות

חוגים כלכליים ממשלתיים בכירים מזהירים היום (ג') מההשלכות החמורות שיהיו להמשך התוהו ובוהו במערכת הפוליטית, במיוחד על תקציב המדינה אך גם על הדירוג של ישראל בשווקים הפיננסיים בחו"ל.

לדברי הבכירים, בעקבות האירועים בכנסת אמש (א'), הכל לוט בערפל ואי אפשר לתכנן דבר מראש. הבכירים הדגישו, כי הם מסתכלים על האירועים הפוליטיים בעיניים כלכליות, וכי עדיין צריך לנתח את השפעות אירועי אתמול על הכלכלה.

"דבר אחד ברור: התקציב וההתנתקות, וההתנתקות והתקציב חד הם. עכשיו העסק הסתבך, וקשרי הגומלין בין התקציב להתנתקות ולחוק הפיצויים יהיו חזקים יותר", אמרו הבכירים.

החוגים הכלכליים הציגו את מרחב האפשרויות הפוליטיות שישפיעו על הצבעות התקציב בכנסת:

* הליכוד מפסיק למרוד בממשלה, ומעביר את התקציב בזמן וללא חריגות משמעותיות.

* שרון מרחיב את הקואליציה, או שהעבודה פורסת רשת ביטחון גם בנושאי התקציב, במחיר ויתורים קטנים ונסבלים בתקציב.

* לא קורה דבר, והממשלה והכנסת ממשיכות בהתכתשויות ובכאוס הפוליטי, ולזה יהיו השלכות חמורות על התקציב.

הבכירים מדגישים, כי אישור התקציב חשוב מאוד לכלכלת ישראל, גם מבחינת השווקים הפיננסיים בחו"ל וגם על רקע הבחירות לנשיאות בארה"ב. הבכירים היו מעדיפים להשאיר את התקציב מחוץ למשחקים הפוליטיים.

כן חשוב להם שהכנסת תאשר את מסגרות התקציב ולא תפרוץ את גג ההוצאות. בהקשר זה מציינים הבכירים, כי חברי הכנסת צריכים להיות אחראים, משום שפריצת המסגרות וגג ההוצאות, עלולות לבלום את הצמיחה ואולי אף לאלץ את הממשלה לנקוט בצעדים שעדיף להימנע מהם.

"אם מישהו רוצה לפזר כספים ולתת יותר, עליו לדעת שזה יבוא על חשבון סעיפי תקציב אחרים. מאוד היינו שמחים לממן את ההתנתקות מתוך התקציב. לצערנו אנחנו נאלצים להגדיל את הגירעון ואת גג ההוצאות, אבל אסור ואי אפשר לחשוב מעבר לזה. אין יכולת להרחיב את הצמיחה התקציבית באופן מלאכותי", אמרו הבכירים.

כרגע אין שינויים באומדני הצמיחה וההשקעות, ושל גידול התוצר המקומי ב-3.8% ב-2004 וב-2005. על-פי הלמ"ס, התוצר המקומי יגדל השנה ב-4%, ואולי בשיעור גבוה יותר. הגירעון התקציבי לשנה הבאה שתוכנן ל-3% הוגדל ל-3.4% תוצר, ל-18.8 מיליארד שקל. גג הוצאות הממשלה הוגדל ב-1% נוסף ל-2%, תוספת של 2.2 מיליארד שקל, סכום הנדרש למימון הוצאות הפינוי האזרחי.

הצעת תקציב 2005 תונח על שולחן הכנסת בשבוע האחרון של אוקטובר. כרגע לא ברור אם זה יהיה לפני, ביחד או לאחר הגשת חוק ההתנתקות והפיצויים לאישור הכנסת.