צה"ל לכד בכיר של החמאס בחברון, החשוד בתכנון פיגועי האוטובוסים בב"ש

עימאד קוואסמה גם חשוד באחריות לסדרת נסיונות להוציא לפועל פיגועי התאבדות בירושלים

צה"ל והשב"כ לכדו היום (ד') בבוקר את בכיר מבוקשי החמאס בחברון, עימאד קוואסמה, החשוד באחריות לפיגועי ההתאבדות הכפול באוטובוסים בבאר-שבע, לפני כחודשיים, בהם נהרגו 16 ישראלים.

קוואסמה אחראי גם לכמה נסיונות להוציא לפועל פיגועי התאבדות לירושלים, בהם הפיגוע בקפה קפית. בפיגוע זה הגיע המחבל המתאבד עד לבית הקפה, אולם מסיבה שאינה ידועה עד היום, הוא החליט לחזור בו ושב לחברון. המחבל המתאבד נהרג כעבור כמה ימים בקרב עם כוחות צה"ל.

אתמול הגיע לידי השב"כ מידע עדכני ומדוייק, לפיו מסתתר עימאד קוואסמה במתחם בתים השייך לבני משפחתו בחברון. לאיזור הוזנקו כוחות מעצר מיחידת "אגוז", אשר הצטרפו לכוחות מגדוד "שחם" של חטיבת הנח"ל, הפועלים בעיר. בשעות הלילה כיתרו הכוחות את מתחם הבתים, ובתחילה הרסו מחסן, בו על פי המידע שהה קוואסמה.

בהמשך כרזו הכוחות לכל השוהים בבתים לצאת החוצה, וקראו לקוואסמה להסגיר את עצמו. מן הבתים יצאו כמה בני אדם, אולם קוואסמה לא היה ביניהם. מפקד הפעולה, מח"ט יהודה, אל"מ מוטי ברוך, הורה להתחיל בתרגולת של "סיר לחץ", במהלכו נורתה אש אל הבית, ודחפור די-9, שהגיע עם הכוחות, החל להרוס את המתחם. לפנות בוקר, כשהיה הבית בו הסתתר קוואסמה הרוס לחלוטין, יצא המחבל מתוך סליק שבו הסתתר.

"הוא יצא אלינו כשהוא מניף דגל לבן, וחולצתו מורמת, כדי שהכוחות לא יירו בו", סיפר גורם צבאי שהשתתף במעצר. יש לציין כי פעילי החמאס הבכירים ואף פעילים מארגונים אחרים, נוהגים לעיתים קרובות להילחם עד מוות כאשר כוחות צה"ל מגיעים לעצרם. כך היה בכמה מקרים בשכם, בהם הרגו המחבלים חיילים וקציני צה"ל לפני שנורו בעצמם למוות. כאמור, עימאד קוואסמה העדיף לא להילחם.

בהריסות הסליק בו הסתתר קוואסמה התגלו ארבעה רובים ואקדח, והסריקות במקום נמשכות. קוואסמה הוא ראש ההתארגנות השלישי שנלכד בעיר בתוך כשנה: לפני כשנה הרגו כוחות צה"ל את ראש החמאס המקומי, עבדאללה קווסמה, קרוב משפחתו של עימאד, וכמה חודשים אחר כך - את אחמד באדר, שהחליפו.

התארגנות החמאס בחברון נחשבת לעצמאית ולממודרת מאוד. פעילי ההתארגנות אחראים לשורה של פיגועים בירושלים, בהם גם הפיגוע באוטובוס קו-2 בירושלים, בו נהרגו למעלה מ-20 ישראלים ואשר בעקבותיו החליטה ישראל לשים קץ ל"הודנה" ולתהליך המשא ומתן עם ממשלת אבו-מאזן.