תקציב 2005 וחוק ההסדרים יעלו לקריאה ראשונה בתחילת נובמבר

הממשלה תאלץ לפתוח בסבב שיחות לגיוס הרוב לפני הדיון בגלל הקשיים הצפויים עקב אובדן הרוב לקואליציה

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין החליט אמש (א') להעלות לקריאה ראשונה את תקציב 2005 וחוק ההסדרים ב-4 בנובמבר, למחרת ההצבעה על חוק הפיצויים למפוני גוש קטיף. אולם טרם נקבע מועד להצבעה על חוקי התקציב, לפני שהובטח להם רוב.

הממשלה תאלץ לפתוח בסבב שיחות לגיוס הרוב לפני הדיון בגלל הקשיים הצפויים עקב אובדן הרוב לקואליציה. המו"מ יתקיים עם סיעות מהאופוזיציה, וגם עם קבוצת המורדים מהליכוד והמפד"ל. אלה עלולים להביע את התנגדותם להתנתקות גם באיומים להצביע נגד התקציב, בעיקר לאחר שהוגדל ב-0.4% כדי לממן את הוצאות ההתנתקות.

מחיר הפתיחה של תמיכת הסיעות בתקציב, בעיקר של העבודה והחרדים, עלול להגיע עד 2-3 מיליארד שקל, ולסכן את העברתו ללא פריצת המסגרת. זאת, לאחר שכבר הוגדל יעד הגירעון. משבר התקציב עלול להביא לפיזור הכנסת ולהקדמת הבחירות, אם התקציב לא יאושר עד 31 במרס 2005. במקרה כזה הבחירות יתקיימו בסוף יוני.

ספרי התקציב יונחו על שולחן הכנסת בשבוע הבא ולח"כים יינן פסק זמן של כשבוע ימים ללמוד את פרטיו. החוק מחייב את הממשלה להניח את התקציב עד 60 יום לפני תום שנת הכספים.

הממונה על התקציבים באוצר קובי הבר הודיע אמש לריבלין כי הצעת חוק ההסדרים תהיה השנה מצומצמת בהשוואה לשנים קודמות. השר נתניהו אמר בשבוע שעבר לוועדת הכספים כי החוק יהיה "מדולל אך שרירי" ולא יכלול את כל הרפורמות המתוכננות לרבות הרפורמה בשוק ההון.

צמצום היקף החוק נעשה במענה לביקורת בג"צ בעתירת המועצות החקלאיות שנדחתה בסוף החודש שעבר. האוצר מסרב לבטל את החוק. ריבלין הודיע שלא יאשר להעלות לדיון סעיפים בחוק ההסדרים שאין להם זיקה ישירה לתקציב.