נתניהו: כל המדינות שיצאו ממצב כלכלי קשה - עשו מה שאנו עושים היום

שר האוצר: "אם אתה עושה את הכלכלה הנכונה יש לך יותר מה לתת. אנו באמצע הדרך. לארגן את הכלכלה שלנו שתהיה אחת החזקות ביותר, זה כרוך בתהליך מאוד קשה"

"כל המדינות שיצאו ממצב כלכלי קשה - עשו מה שאנו עושים היום, אך לא לשנה אחת ולא לשנתיים". כך אמר שר האוצר, בנימין נתניהו, בטקס פתיחת המכון להשתלמות של לשכת עוה"ד, היום בתל-אביב.

לדברי נתניהו, "כושר היצירה הכלכלית בישראל גדול מאוד, מבנה השוק קיים ואנו מסוגלים לייצר מוצרי מוח. אם אנחנו לוקחים את הפוטנציאל הזה ומחברים לו דרגות חופש בכלכלה נקבל תוצאות לא פחות מדהימות ממדיניות אחרות".

לדבריו, הוא כופר לחלוטין בטענה שיש סתירה בין מדיניות חברתית למדיניות כלכלית, אלא הדברים קשורים אחד בשני. נתניהו: "הגדרת העוני נעלמת אם אני מעביר אנשים מאי עבודה לעבודה. כל הדרך שבה הם מסתכלים על עצמם, משתנה. ברגע שאתה נכנס לשוק העבודה, מה שקובע עד כמה תתרחק מקו העוני, זו ההשכלה שלך".

לדבריו, למרות השקעות עצומות בחינוך, ישראל נמצאת במקומות האחרונים. מה שמצביע על כך שהחשיבות היא לא רק כמה משקיעים, אלא גם אופן השימוש בהשקעה. נתניהו הוסיף, כי השיח בארץ מדהים אותו בכל פעם מחדש. "השיח בארץ אומר שאם יש לך יצירה כלכלית צריך להעניש אותה, כי אסור שמישהו ירוויח".

שר האוצר ציין, כי ישראל נמצאת במסלול הנכון ליציאתה מהמצב הכלכלי הקשה. "פתיחת מונופולים זה דבר קשה, המעבר ממתן של מתן קיצבאות לעבודה הוא קשה. מי שיכול לעבוד שיילך לעבוד. אם אתה עושה את הכלכלה הנכונה יש לך יותר מה לתת. אנו באמצע הדרך. היו מדינות שנעצרו והלכו אחורה. בעולם הגלובאלי החדש, המדינות יכולות לעשות רפרומות עכשיו, או אח"כ - אחרי קטסטרופה ומחיר בלתי נסבל. לארגן את הכלכלה שלנו שתהיה אחת החזקות ביותר, זה כרוך בתהליך מאוד קשה. אנחנו בתהליך הקשה והנכון . הוא פחות קשה ממה שהיה קורה אם לא היינו עושים את זה".

יו"ר תנועת יח"ד, ושר המשפטים לשעבר, יוסי ביילין, אמר כי הוא רואה בחומרה רבה את העובדה שהשופטים מחרימים את פעילות המכון להשתלמות של הלשכה, בשל משוב השופטים. לדבריו, "הדרך הזו להחרים את הלשכה או את המכון בגלל המשוב, היא פסולה בעיניי ולא מתאימה לשופטים. אני קורא להם להתעלות מעל הכעס הזה ולהפסיק את ההחרמה. הדרך של ההחרמה לא מוסיפה להם כבוד".

ביילין קרא ללשכת עוה"ד, לא לסגת מעמדותיה במאבק מול השופטים, על קיום המשוב. לדבריו המשוב חשוב למערכת, כי השופטים "לוקחים אותו ברצינות".