יואש צידון עתר נגד משרד הביטחון ומנכ"לו בדרישה להקים מפעל לתחזוקת מטוסים בנגב

טוען: עמוס ירון מתנה באופן פסול את האישור להקמת המפעל בשיתוף פעולה עם התעשייה האווירית

חבר הכנסת לשעבר יואש צידון וחברת נבטים שירותי תעופה שבבעלותו, עתרו היום (ד') לבג"ץ נגד משרד הביטחון ומנכ"ל המשרד, עמוס ירון, בבקשה להורות למשרד הביטחון לתת להם אישור להקמת מפעל לתחזוקת מטוסי תובלה בנבטים. זאת, מבלי שהתעשייה האווירית תהיה שותפה לפרויקט.

העותרים טוענים, כי משרד הביטחון מתנה את מתן האישור בכך שהתעשייה האווירית תהיה שותפה לפרויקט, בניגוד לדעתו של הממונה על ההגבלים העסקים, דרור שטרום, ובניגוד לחלק מהאינטרסים של משרד הביטחון עצמו.

צידון, לשעבר ראש פיתוח אמצעי לחימה, ראש מחלקת תכנון בחיל האוויר ומפקד טייסת קרב, הקים את מפעל ציקלון לייצור מרכיבי מבנה של מטוסים ואחזקת מטוסים ומסוקים לפני 34 שנים. המפעל מעסיק היום כ-500 עובדים.

בשנות ה-90 החל צידון לקדם את הקמת מפעל תחזוקת מטוסי תובלה בנבטים שבנגב. הפרויקט, נאמר בעתירה, הוא אזרחי לחלוטין.

על מנת לאפשר את הקמתו של המפעל, יש לקבל את אישורו של משרד הביטחון בעניינים שעיקרם הסדרת הטיעונים של פעילות בסיס חיל האוויר בנבטים עם הפעילות של המפעל.

לטענת צידון, משרד הביטחון והמנכ"ל ירון שוקלים שיקולים זרים בקשר לפרויקט האזרחי האמור, שעניינם שמירת המונופול הקיים של התעשייה האווירית בתחום זה. לכן, לטענתו, מתנה משרד הביטחון את הקמת המפעל בכך שהתעשייה האווירית תהיה שותף אסטרטגי בפרויקט.

במפעל המתוכנן אמורים לעבוד בין 1,000 ל-2,000 עובדים. ההחלטה להקים את המפעל בנבטים נובעת מהצורך למסלולי נחיתה ונמל תעופה פעיל שבו יוכלו לנחות המטוסים.

לדברי צידון, המיוצג על-ידי עוה"ד תרזה לס-גרוס ועופר שפירא, ממחקר שוק שהתפרסם בנושא ואשר אומץ באוגוסט אשתקד על-ידי כלכלן מרכז ההשקעות, שוק התעופה בעולם יצמח ב-20 השנים הבאות ב-5% לשנה.

במהלך 20 השנים יוכפלו מספרי המטוסים האזרחיים, מ-15,300 ל-32,500. צידון אמר, כי לאור התחזית יש היגיון כלכלי בהקמת המפעל בארץ, בשל העובדה כי לישראל כוח אדם מיומן בוגרי חיל האוויר, שאותם ניתן להעסיק במפעל ביתרון יחסי גדול לעומת מקומות אחרים.

צידון מציין, כי כיום התעשייה האווירית היא מונופול בתחום, כאשר היא מחזיקה 5 האנגרים בנתב"ג ומפעל נוסף בארה"ב.

לדבריו, המכשול העיקרי להקמת המפעל הוא המנכ"ל ירון, אשר אמר בראיון ל"גלובס" בנובמבר 2001 כי הוא מתנגד נחרצות לפרויקט, שכן זה יהרוס את חטיבת בדק של התעשייה האווירית.

בנובמבר 2003 אמר ירון דברים בסגנון שונה, לפיהם משרד הביטחון תומך בתוכנית בתנאי שהמיזם יהיה משותף גם לתעשייה האווירית. בעניין זה הודיע שטרום כי אם קיימת מדיניות לפיה אין לאפשר לאיש להקים עסק לתחזוקת מטוסים אלא בשיתוף פעולה עם התעשייה האווירית - הרי שמדיניות זו עשויה להיחשב ליצירת מונופול לא חוקי.

צידון אמר עוד, כי עם הקמת המפעל בנבטים הוא עשוי להתחרות באופן חופשי ושוויוני, בין היתר מול התעשייה האווירית, על מתן שרותי תחזוקת מטוסים לחיל האוויר, תחרות שתוכל לשרת את צה"ל בהוזלת המחירים.

ההשקעה המתוכננת בהקמת המפעל לתחזוקת ובדק המטוסים בנבטים נאמדת ב-80 מיליון דולר, והיקף ההכנסות המתוכננות בשנת 2012 נאמד ב-72 מיליון דולר. (בג"ץ 9482/04).