לענף הבנייה חסרים היום 6,000 עובדים זרים שהמדינה אישרה העסקתם על ידי הקבלנים

הקבלנים: המחסור גורם נזקים של עשרות מיליוני שקלים בחודש בגלל איחורים במסירת דירות והקושי לעמוד בלוחות הזמנים

לענף הבנייה חסרים היום 6,000 עובדים זרים, שהמדינה אישרה העסקתם על ידי הקבלנים, אבל הקבלנים מתקשים לקבל אותם מתוך העובדים הזרים המועמדים לגירוש. הקבלנים התריעו אתמול (ד') על המלכוד בוועדת העובדים הזרים בכנסת.

הקבלנים טענו כי המחסור גורם להם נזקים של עשרות מיליוני שקלים בחודש, בגלל האיחורים במסירת דירות לאזרחים והקושי לעמוד בלוחות הזמנים על פיהם התחייבו להשלים פרוייקטים פרטיים וציבוריים.

נציגי משרד הפנים אישרו כי מתוך הקצאה של 19,500 זרים לענף הבנייה, עובדים בפועל בענף כ-13,500 זרים בלבד. יו"ר הועדה ח"כ רן כהן (יחד) הופתע לשמוע נתון זה ואמר כי הוא סותר את דיווחי משרד התמ"ת.

בדיווחים אלה נטען לדבריו כי הקבלנים אינם מנצלים את מכסת העובדים שקבלו, וכי בבתי הכלא עצורים אלפי עובדים זרים שהקבלנים אינם מבקשים להעסיקם. נציג משטרת ההגירה, נצ"מ אליהו אהרוני, אישר כי בבתי הכלא עצורים מאות זרים הממתינים לגירוש אבל ציין כי יש קושי רב בחלוקתם לקבלנים.

כהן הוסיף כי לאור הנתונים הסותרים, בכוונתו לבקש משרי הפנים והתמ"ת לבדוק איך נוצר הפער וכיצד הם מתכוונים לסגור אותו כדי לחסוך מהקבלנים את הנזק שנגרם להם.

מנכ"ל התאחדות הקבלנים , יהודה שגב, התריע שהכוונות הטובות להכשיר עובדים ישראלים לענף הבנייה או לעודד מעבר של עובדים לענף נשארו על ניירות העבודה של 6 הוועדות הציבוריות אשר דנו בבעיה. לדבריו, דבר לא נעשה כדי ליישם את ההמלצות. "את העובדים הזרים מגרשים, העובדים הפלסטינים אינם מגיעים לאתרי הבנייה בשל המצב הביטחוני, ובפועל אין ישראלים שמעונינים או מוכשרים לעבוד בענף", אמר שגב.

ח"כ דניאל בנלולו (ליכוד), יו"ר שדולת חברי הכנסת למען ענף הבנייה, אישר טענה זו. הוא דיווח על ביקוריו בלשכות התעסוקה בהם לא מצא אפילו מובטל ישראלי אחד שיהיה מעונין לעבוד בבנייה.

בנלולו מסר על כוונתו לבקר בבתי הכלא כדי לעמוד מקרוב מדוע יש קושי בשחרור הזרים שיש ביקוש להעסקתם. לדברי הקבלנים, ביורוקרטיה מסורבלת מקשה עליהם לשחרר את כל הזרים שמגיעים להם.

הועדה החליטה בסיכום כי נוכח אוזלת יד הממשלה לפתור את הבעיה, יש ליזום חקיקה לעידוד והכשרה של עובדים ישראלים לענף הבנייה. החקיקה תתבסס על מחקר שהזמינה התאחדות הקבלנים.

המחקר מצא שניתן להניע מובטלים ישראלים לעבוד בענף הבניין, אולם הליך הכשרתם יימשך כ-5 שנים. המחקר ממליץ כי בתקופת ההכשרה יש להמשיך למלא בזרים את המחסור בידיים עובדות בענף.