מלחמת בחירות בארה"ב בבתי המשפט; גל עתירות ב-12 מדינות נגד ההצבעות

הדמוקרטים יציבו כ-10,000 עורכי דין באיזורי מיעוטים; הרפובליקנים גייסו 30,000 משפטנים

שבועיים לפני פתיחת הקלפיות בבחירות לנשיאות ארה"ב כבר עסוקים בתי משפט ב-12 מדינות בתביעות משפטיות שקוראות תיגר על הליכי ההצבעה המתוכננים, על אמינותן של מכונות ההצבעה האלקטרוניות ועל הסדרים להבטחת גישה של מיעוטים לתחנות הקלפי.

רוב התביעות הוגשו ע"י פעילים וגופים של המפלגה הדמוקרטית. הלקח המר של בחירות 2000, שהוכרעו בסופו של דבר בבית המשפט העליון, צרוב בתודעה הציבורית ובעיקר בתודעת הדמוקרטים, שרק כ-500 קולות של מצביעים בפלורידה הפרידו בין המועמד שלהם, אל גור, לבין הבית הלבן.

התחושה שהניצחון נגנב מגור לפני ארבע שנים היא הדלק שמבעיר עכשיו את הלהט הדמוקרטי להילחם בשיניים ובציפורניים בכל ניסיון פוטנציאלי, אמיתי או מדומה, של הרפובליקנים לעוות שוב את רצון הבוחרים, ויפה שעה אחת (או שבועיים) קודם.

מבחינת הדמוקרטים, בוש הפסיד בבחירות הקודמות. (לאחר הכל, רוב הבוחרים הצביע בעד גור, אך בית המשפט העליון הכשיל אותו במניין קולות האלקטורים). לתפיסתם, הנשיא הנוכחי מונה לתפקיד, לא נבחר אליו. לא לחינם אחת מהסיסמאות הפופולריות ביותר של הדמוקרטים במסע הנוכחי היא "יחד נביס את בוש פעם נוספת".

"מעודי לא ראיתי חששות כה רבים לגבי בחירות", אמר לאפלין מקדונאלד, ראש פרויקט זכויות הבוחרים באגודה האמריקנית לזכויות האדם, שצוטט באמצעי תקשורת.

העובדה שהמשאלים מצביעים על מרוץ צמוד ביותר, הן ברמה הארצית (48% לבוש, 48% לקרי, לפי סקר של ניו-יורק טיימס) והן ברמת מדינות המפתח, ובמיוחד פלורידה, אוהאיו ופנסילווניה, מקנה חשיבות של ממש לכל קול, לכל כרטיס הצבעה, לכל קליק על מקשי מכונות ההצבעה האלקטרוניות. בה בעת מהווה עובדה זו פיתוי לפעילים קנאים משתי המפלגות לנסות להעלים כמה עשרות, או מאות, קולות שניתנו למפלגה היריבה ובכך לעוות את הרצון הקולקטיבי של עשרות מיליוני בוחרים.

עילת רוב התביעות שהוגשו עד עתה היא מכונות ההצבעה האלקטרוניות, שנראות ופועלות ככספומטים. התובעים גורסים, שהמכונות אינן מספקות "קבלות", כלומר שובר נייר שינציח את פעולת ההצבעה ושיהיה אפשר להשתמש בו במקרה של צורך בספירה חוזרת. העובדה שמנהלי היצרנית הגדולה של מכונות ההצבעה, דיבולד, ידועים כתורמים גדולים למסע הבחירות של בוש, אינה מסייעת להרגיע את חששות הדמוקרטים. קונספירציות על מזימות להטות את תוצאות הבחירות בתכסיסי תיכנות מתוחכמים מציפים את הרשת.

אבל המאבקים המשפטיים הגדולים צפויים להתחיל בשעת הערב של 2 בנובמבר, מיד או כמה שעות לאחר סגירת הקלפיות, אם יתברר שהתוצאות במדינות המפתח אכן צמודות, כפי שמנבאים הסקרים. כאשר כל קול קובע, צריך להכות על הברזל בעודו חם ולקרוא תיגר על הליכי ההצבעה בקלפיות אלה או אחרות.

שתי המפלגות מכשירות בימים אלה אלפי משפטנים, רובם מתנדבים, חלקם בשכר, כיצד לפקח על תהליך הבחירות בקלפיות, בכפוף לחוקי הבחירות בכל מדינה ומדינה, וכיצד לאתר הונאות או מאמצים להרחיק בוחרים מהקלפיות. מדובר בעיקר בבוחרים שחורים מבוגרים, בוגרי עידן האפרטהייד במדינות הדרום בשישה העשורים הראשונים של המאה שעברה, שעדיין חשים רתיעה למראה שוטר לבן במדים.

לאחר הבחירות הקודמות, טענו פעילים דמוקרטיים, שגורמים בממשל פלורידה, בראשות ג'ב בוש, אחי הנשיא, הציבו שוטרים לבנים בצמתים מרכזיים ליד קלפיות באזורי הצבעה שחורים, במאמץ להבריח מצביעים שחורים, שנוטים להצביע בעד הדמוקרטים. הם טוענים, שהמאמצים האלה צלחו, לפחות חלקית.

למעשה, ניצבות עתה זו מול זו שתי חברות משפטנים וירטואליות הגדולות ביותר בארה"ב, אחת דמוקרטית, אחת רפובליקנית, גורס פרשן בוושינגטון פוסט. הדמוקרטים גייסו כ-10,000 עורכי דין, שיוצבו בקלפיות, בעיקר באיזורי המיעוטים. מטה הבחירות של ג'ון קרי, המועמד הדמוקרטי, הקציב שלושה מיליון דולר למימון הוצאות משפטיות הקשורות בבחירות. הרפובליקנים טוענים, שיפרשו משפטנים ב-30 אלף איזורי בחירה.

אחד המאבקים המשפטיים הגדולים ביותר עלול לפרוץ דווקא בקולוראדו. הבוחרים במדינה יתבקשו להצביע, בין השאר, על הצעת חוק שלפיה המועמד לנשיאות שזכה ברוב קולות המצביעים בקולוראדו לא יקבל את כל קולות האלקטורים - "המנצח גורף הכל" - כפי שמקובל בכל מדינות ארה"ב, אלא רק את נתח קולות האלקטורים היחסי למספר הבוחרים שהצביעו בעדו.

אם הבוחרים יסמכו ידם על ההצעה, ואם יתברר שזהות הדייר הבא בבית הלבן תלויה בתוצאות הבחירות של קולוראדו - ויש לכך סיכוי סביר - אפשר לצפות למאבק משפטי אדיר על תוקף היזמה. אם יפרוץ מאבק כזה, הוא יסתיים רק בבית-המשפט העליון ועד אז יעברו שבועות בלי שנדע מי זכה בבחירות. עיוות פלורידה 2000 עלול להופיע בגלגול חדש בקולוראדו 2004.