משרד המשפטים לריבלין: צמצם את היקף חוק ההסדרים בהצעת התקציב ל-2005

הבקשה באה חודש לאחר הביקורת שמתחו שופטי בג"ץ על ממדי החוק * ספר התקציב צפוי להיות מונח על שולחן הכנסת עוד השבוע

תוכנו וממדיו של חוק ההסדרים הצמוד להצעת תקציב 2005 גורמים בימים האחרונים לעימות חריף בין משרדי האוצר והמשפטים. מקור במשרד המשפטים טען שמדובר בדרך כלל ב"עשיית שרירים" של אנשי אגף התקציבים שמתחרים ביניהם על הכנסת רפורמות בתחומים שנמצאים בטיפולם, גם אם אין להם זיקה ישירה לתקציב הבא.

המקור ציין כי שר האוצר נתניהו אמנם הבטיח לוועדת הכספים שהחוק יהיה "מדולל אך שרירי", אך בפועל הצעת החוק איננה מדוללת ואנשי משרד המשפטים מתקשים לגייס את השר לעזרתם כדי להוציא מהצעת החוק את הנושאים הלא רלבנטיים.

הצעת החוק היתה אמורה להיות מונחת על שולחן הכנסת החל ממחר (ב') ולכל המאוחר מחרתיים (ג') או ביום ד', יחד עם ספרי התקציב, כדי לתת לח"כים לפחות שבוע ללמוד את החומר לקראת הקריאה הראשונה ביום ד' בשבוע הבא. לפי החוק, התקציב אמור להיות מונח לכל המאוחר עד יום ב' הבא 60 יום לפני סוף שנת הכספים.

אנשי המשרד נאלצו בשבוע שעבר לבקש את עזרת יו"ר הכנסת ראובן ריבלין כדי שיפעיל את משקלו לצמצום היקפו של החוק. התברר כי לריבלין ולמשרד המשפטים אינטרס משותף ליישם את לקחי הביקורת נגד ממדי החוק שמתחו שופטי בג"צ בחודש שעבר בפסיקתם בעתירת המועצות החקלאיות.

בטיוטת החוק שפרטיה נמסרו לריבלין מופיעות רפורמות לא רלבנטיות בתחומי רישוי שידורי רדיו שיינתנו אף ללא מכרז או איחוד בעלי זיכיונות; בתחומי הטלפוניה למעבר בין מפעילים עם מספר אישי; ובתחום האנרגיה לריכוז הרגולציה במשק החשמל בידי הרשות לשירותים ציבוריים. לעומתן מופיעים תיקוני חקיקה שיתנהל נגדם מאבק לגופם כמו ביטול הפטור ממס על פרסי הגרלות והימורים; הפחתה של תקרת השכר הקובע לקרן השתלמות עד 7,000 שקל במקום 15,200 שקל; גביית היטל של 2,200 שקל מעל מעסיק עובד זר, והעלאת תעריפי המים של מקורות.

שני הצדדים שותפים לחשש כי "הכרטיס הצהוב" שבג"צ הוציא לכנסת בפסיקתו, בה נמנע מהתערבות שתביא לפסילת החקיקה החפוזה, עלול להתחלף ב"כרטיס אדום" אם יוגשו עתירות על חקיקה לא ראויה גם נגד החוק החדש.

ריבלין חוזר ותובע מהאוצר להגביל את החוק רק להשגת יעדי תקציב 2005, והוא מתכנן לזמן אליו השבוע את שר האוצר והיועץ המשפטי לממשלה כדי לבצע את הידוק החגורה אם ראשי האוצר לא יעשו כן ביוזמתם היום (א') או מחר. נתניהו כבר הודיע לוועדת הכספים כי הרפורמה בשוק ההון תוגש בחוק נפרד. לעומתה על הכללת הנוסח החדש של החוק לעידוד השקעות הון ורפורמות בתחום הבריאות יוחלט כנראה באוצר רק היום, אם הניסוח יושלם, לאחר שהתעכב בשבוע שעבר.

בכנסת כבר רמזו לאוצר לרדת מרצון מההצעה לבטל את הפטור ממע”מ לתושבי אילת נוכח חתימותיהם של 75 ח"כים על מכתב התנגדות לחוק אותן יזם יו"ר ועדת הפנים ח"כ יורי שטרן (ישראל ביתנו).