יצחק דר, ראש אגף לשעבר בשב"כ, פרש לאחרונה מן השרות והצטרף לחברת הייעוץ הביטחוני שפרן

החברה שהוקמה ע"י שלושה מבכירי השב"כ ב-1987 מתמחה בייעוץ בתחום האבטחה, המודיעין העסקי והמידע הביטחוני

יצחק דר (דוצי), ראש אגף לשעבר בשרות ביטחון כללי, פרש לאחרונה מן השרות והצטרף לחברת הייעוץ הביטחוני, "שפרן", שבראשה עומדים שלושת בכירי השב"כ לשעבר, רפי מלכא, פלג רדי וראובן חזק.

דר שימש בתפקידו האחרון כראש האגף לענייני ישראל וזרים, המוכר בציבור כ"אגף הלא ערבי" או "האגף לסיכול ריגול וחתרנות מדינית". במסגרת תפקידו היה דר אחראי גם למאבק במחתרת היהודית החדשה ובסיכוני הימין הקיצוני. במסגרת תפקידיו הקודמים היה דר ממונה על אבטחת המוסדות הישראלים בצפון אמריקה, ואת מרבית שירותו, בן 27 השנים, עשה באגף המבצעים.

דר אמר היום ל"גלובס" כי יעסוק בעיקר בפיתוח שירותים ומוצרים חדשים במסגרת החברה, בה יכהן כסמנכ"ל. אחד השירותים שלדבדיו קיים בארגוני מודיעין של מדינות וחסר במודיעין העסקי הוא תחום המחקר המודיעיני. "כפי שיש אנליסטים העוסקים במספרים, יכולים להיות אנליסטים שעוסקים במידע. דוגמא טובה לכך יכולה להיות ידיעה בעיתון על פיטורים של כמה אנשי מחקר ופיתוח, שאולי לא מעניינת אף אחד, אבל היא טומנת בחובה מידע חשוב עבור המתחרים", אמר דר. בנוסף, מתכנן דר להרחיב את פעילות החברה בחו"ל.

חברת שפרן הוקמה על ידי מלכא, רדי וחזק, לאחר פרישתם משב"כ בשנת 1986. השלושה נאלצו לפרוש לאחר שיצאו נגד ראש השב"כ דאז, אברהם שלום, בעקבות אחריותו לפרשת קו 300 ולפרשת בידוי הראיות בוועדות החקירה שלאחריה. הם הקימו את החברה ב-1987 ומתמחים בייעוץ בתחום האבטחה, המודיעין העסקי והמידע הביטחוני.