יו"ר המכון הישראלי לנפט ולאנרגיה: ייתכן שהעלייה התלולה במחירי הנפט מלובה על ידי גורמים פוליטיים בינ"ל

"גורמים משמעותיים, שמבקשים להשפיע על מחירי הנפט בעולם, מנצלים כל אירוע לדחוף את מחירו כלפי מעלה

יו"ר המכון הישראלי לנפט ואנרגיה, עמיר מקוב, מעריך כי יתכן שהתנועות הספקולטיביות במחירי הנפט הגולמי בעולם, מובלות בין השאר על ידי גורמים הפועלים במגזר הגלובלי כדי להשיג מטרות פוליטיות.

אין להוציא מכלל אפשרות שמטרות כאלה יכולות להיות הכשלת המהלכים האמריקנים בעיראק, והשפעה על תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב.

"אין ספק שעליית מחירי הנפט במהלך השנה נבעה קודם כל מגורמים כלכליים אובייקטיביים, כמו הגידול בביקוש העולמי לנפט בפרט במזרח הרחוק וארה"ב, היעלמות עודף כושר התפוקה של נפט גולמי שהיה קיים בשנים הקודמות, ושורה של אירועים המצביעים על חוסר יציבות אפשרי בהפקת הנפט הגולמי בארצות כמו ניגריה, ונצואלה, עיראק ואפילו ערב הסעודית", אומר מקוב.

עם זאת לדבריו, הנתונים שמתפרסמים בעיתונות המקצועית מצביעים על כך שעדיין מתקיים בעולם הנפט איזון בין ההיצע לביקוש,

ושאין מחסור אמיתי בנפט גולמי בעולם. קשה לכן להסביר את הזינוק הבלתי פוסק של מחירי הנפט בחודשים האחרונים, שהגיעו לאחרונה לרמה של 55 דולר לחבית בבורסה של ניו יורק, ולעלייה מצטברת של 80% בתוך שנה על רקע של מחסור.

"יתר על כן", אומר מקוב, "התנועות הספקולטיביות בבורסות של לונדון וניו יורק , ההסברים המתחלפים כמעט מדי יום לגבי הסיבות המצדיקות עליית מחירים, מציבים סימן שאלה אם עליית המחירים נובעת מגורמי כלכלה ושוק בלבד".

לדבריו, לא ניתן להשתחרר מהתחושה כי גורמים משמעותיים, שמבקשים להשפיע על מחירי הנפט בעולם, מנצלים כל אירוע כמו שביתה בוונצואלה, מהומות בניגריה, פיגועים בצנורות הנפט בעיראק, פיגועים בסעודיה, בעיות בחברת הנפט הרוסית "יוקוס", או הוריקן במפרץ מקסיקו, כדי לדחוף את מחירי הנפט כלפי מעלה.

"משתמשים גם בטיעון שירידת מלאים בארה"ב מצביעה על מחסור בנפט. זה טיעון בהחלט לא מדויק, שהרי לפחות חלק מהירידה במלאי נובעת מכך שבמחירים הגבוהים של היום יש סיכון פיננסי באחזקת מלאי גבוה, ולכן הגיוני שמשתמשים וסוחרים יחזיקו מלאים נמוכים יותר", אומר מקוב.

לדבריו, אין להוציא מכלל אפשרות כי קשורים בליבוי המחירים גורמים המבקשים הישגים פוליטיים, כמו הכשלת המהלכים האמריקאיים בעיראק, ואפילו השפעה על תוצאות הבחירות בארה"ב.

מקוב מסכם כי האמור לעיל הינו בשלב זה אומנם בגדר ספקולציה, אך אם תחול ירידה במחירי הנפט לאחר הבחירות בארה"ב תקבל טענה זו חיזוק.